شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

بوستر پمپ چیست و چه کاربردی دارد

بوستر پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله آشنایی کامل با این محصول بررسی می‌شود.بوستر پمپ دستگاه یکپارچه اي متشکل از یک یا چند پمپ است که بطور موازي به یکدیگر ملحق شده اند که با کاهش فشار سیستم یک یا چند پمپ بصورت نوبتی وارد مدار میشوند وبا افزایش فشار نیز یک یا چند پمپ به همان ترتیب ازمدار خارج می‌شوند.بوستر پمپ ها از نقطه نظر تثبیت فشار به بوستر پمپ دور متغیر وبوستر پمپ دور ثابت طبقه بندي می شوند.


در ادامه خواهید دید:

کاربرد و مزایای بوستر پمپ

دور ثابت

دور متغیر

انواع بوستر پمپ بر اساس کاربرد

اجزای بوستر پمپ

ویژگی بوستر پمپ با کیفیت

نتیجه گیری


کاربرد و مزایای بوستر پمپ

کاربرد و مزایای بوستر پمپ

در ادامه مقاله بوستر پمپ چیست به کاربرد های این محصول می‌پردازیم:

  • تامین فشار آب در ساختمان ها با تعداد طبقات و واحد های زیاد
  • سیستم‌های آتش‌نشانی و اطفا حریق
  • بوستر پمپ اطفا حریق قابل استفاده در آتشنشانی
  • آبیاری مزارع بزرگ
  • استفاده در مراکز تجاری
  • مصارف کشاورزی و آبیاری گلخانه ها
  • سیستم کشت صنعتی
  • تامین فشار آب در بیمارستان ها و استادیوم های ورزشی
  • آبیاری قطره‌ای و باران‌های مصنوعی در سیستم کشاورزی
  • آبرسانی مراکز صنعتی, کارخانه‌ها و هتل‌ها
  • آبرسانی ساختمان‌ها, مجتمع‌های مسکونی, شهر و شهرک‌ها, بیمارستان و فرودگاه‌ها و...

دور ثابت

در کارکرد بوسترپمپ دور ثابت، الکتروپمپ به صورت ردیفی و نوبتی روشن و خاموش می‌شود. برای کنترل فشار در آن، از دو پرشر سوئیچ استفاده می‌شود. یکی در فشار حداقل و یکی در فشار حداکثر و کارکرد آن به این صورت است. زمانی که فشار مایع به حداکثر می‌رسد، کنتاکت موجود در پرشر از طریق تابلو فرمان، خاموش شدن پمپ را صادر می‌کند. همین طور در زمانی که فشار به حداقل می‌رسد کنتاکت موجود در پرشر از تابلو فرمان، باعث روشن شدن پمپ می‌شود.

دور متغیر

یکی از رایج‌ترین سیستم‌ها به منظور آبرسانی در ساختمان‌های مسکونی، استفاده از بوستر دور متغیر است. از این نوع محصولات معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شود که امکان مدیریت جامع بر سطح دبی آب وجود ندارد. مثلا در یک ساختمان مسکونی 80 واحدی به دلیل عدم وجود الگوی ثابت برای مصرف آب، امکان تنظیم سطح فشار آب در یک محدوده مطلوب و ثابت وجود ندارد. به همین دلیل سیستم آبرسانی باید به شکلی طراحی شده باشد که بتواند بسته به نیاز ساختمان و تغییرات الگوی مصرف، فشار آب مورد نیاز را تأمین کند.


انواع بوستر پمپ بر اساس کاربرد

انواع بوستر پمپ بر اساس کاربرد

در ادامه انواع بوستر پمپ را بررسی می‌کنیم:

بوستر پمپ آبیاری

این نوع بوستر پمپ، شامل دو یا چند پمپ آب است که برای افزایش یا حفظ فشار و مقدار بازدهی آب به کار می‌رود و اغلب در سیستم‌هایی استفاده می‌شود که جریان آب، به صورت ناپایدار و متغیر است و در زمان نیاز کمتر به آب، بوستر پمپ به صورت آماده به کار باقی می‌ماند و در صورت افزایش نیاز، بوستر پمپ فعال شده و فشار لازم جهت تامین آب مورد نیاز را افزایش می‌دهد. از این بوستر پمپ‌های دور ثابت، جهت سیستم‌های آبرسانی، آبیاری صنعتی، آبیاری فضای سبز و پرکردن مخازن استفاده می‌شود.

بوستر پمپ آبرسانی

با توجه به افزایش روز افزون ساخت و سازهای شهری و همچنین محدودیت‌های شبکه‌ی آبرسانی شهری و عدم تناسب این گسترش با امکانات آبرسانی، لزوم پیش‌بینی تجهیزات و امکانات خاص جهت تامین فشار آب مصرفی ساختمان‌ها، که در تمامی ساعات شبانه‌روز، آب را جهت کلیه مصارف بهداشتی، با فشار مناسب و ثابت در دسترس همگان قرار گیرد این نوع بوستر پمپ‌های آبرسانی برای تامین این هدف بوجود آمدند.

بوسترپمپ‌های آبرسانی دقیقا مشابه بوستر پمپ‌های خانگی جهت ایجاد فشار عمل می‌کنند، با این تفاوت که بوستر پمپ‌های آبرسانی از دو یا چند پمپ، بسته به نیاز، به هم متصل می‌شود.

بوستر پمپ آتش نشانی

یکی دیگر از بوستر پمپ‌ها که در ساختمان‌ها و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد بوستر پمپ آتش نشانی‌است که متشکل از دو یا چند پمپ است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده‌اند به طوری که توانایی ایجاد فشار و دبی مورد نیاز یک سیستم آتش نشانی را با حداقل انرژی مصرفی و بالاترین راندمان داشته باشد.

استفاده از آب و شبکه‌های آبرسانی در پیشگیری از آتش سوزی و مهار آتش در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری و صنعتی از متداول‌ترین روش‌ها است. اما شبکه‌های آبرسانی شهرها و یا شهرک‌های صنعتی معمولا فشار کمتر از حد مورد نیاز برای رساندن آب به نقاط مورد نیاز دارد و همچنین تأمین فشار لازم برای تجهیزات آتش نشانی است؛ زیرا بوستر پمپ‌های آتش نشانی برای تامین فشار آب مورد نیاز سیستم‌های آتش نشانی بوجود آمدند.

بوستر پمپ خانگی

پمپ‌ها به تنهایی فقط کار جابجایی آب را انجام می دهد. ولی زمانی که از آن برای مصرف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازمند استفاده از یک سری قطعات جداگانه است که این قطعات به صورت نرمال شامل منبع آب و کلید اتوماتیک می‌شود و زمانی که الکتروپمپ به همراه این قطعات در محل مورد نظر نصب می‌گردد به مجموع آنها بوستر پمپ خانگی گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بوستر پمپ 


اجزای بوستر پمپ

اجزای بوستر پمپ

در ادامه مقاله بوستر پمپ چیست به اجزای این محصول می‌پردازیم:

بوستر پمپ‌ها از تعدادی اجزاء تشکیل‌دهنده تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش مهمی در عملکرد و کارایی این پمپ‌ها دارند. این اجزاء ممکن است در مدل‌ها و برندهای مختلف تفاوت‌هایی داشته باشند، اما اجزاء زیر در بوستر پمپ‌ها وجود دارند:

موتور

موتور از نوع الکتریکی به عنوان منبع انرژی برای پمپ عمل می‌کند. این موتور با تولید انرژی مورد نیاز برای چرخش پمپ و افزایش فشار آب، وظیفه راه‌اندازی پمپ را بر عهده دارد.

پمپ (Impeller)

پمپ یا آبپاش درونی، اجزاء اصلی بوستر پمپ است که به عنوان قسمتی متحرک درون جسم پمپ قرار دارد. وظیفه اصلی پمپ (آبپاش) تراکم و جابه‌جایی آب در سیستم را بر عهده دارد.

دستگاه کنترل (Control Unit)

بعضی از بوستر پمپ‌ها دارای دستگاه کنترل اتوماتیک هستند که فشار آب را تنظیم می‌کند. این دستگاه‌ها به طور خودکار پمپ‌ها را روشن و خاموش می‌کنند و فشار آب را در محدوده مناسب و مطلوب نگه می‌دارند.

مخزن تقویت فشار (Pressure Tank)

در برخی بوستر پمپ‌ها، مخزنی به نام مخزن تقویت فشار وجود دارد که وظیفه ذخیره و تنظیم فشار آب را دارد. این مخزن به پمپ کمک می‌کند تا به طور پایدار فشار آب را تأمین کند.

شاسی و قطعات مکانیکی

شاسی و قطعات مکانیکی شامل قطعاتی مثل بلوک پایه، پروانه‌گردان، لوله‌ها و اتصالات است که اجزاء مختلف بوستر پمپ را به هم متصل می‌کنند و به تعادل و استحکام عملکرد آن کمک می‌کنند.

سیستم خنک‌کننده

در برخی از پمپ‌ها، سیستمی برای خنک‌کنندگی موتور و پمپ وجود دارد. این سیستم باعث جلوگیری از افزایش دما و احتمال آسیب به قطعات است.

سیستم تخلیه هوا

برخی از بوستر پمپ‌ها دارای سیستم تخلیه هوا هستند که هوای داخل پمپ را تخلیه می‌کند.

بوستر پمپ به طور جزئی از اجزا زیر تشکیل می شود:

  • پمپ آب
  • تابلو فرمان
  • شیر فلکه‌های ورودی
  • شیرفلکه‌های خروجی
  • شیر صافی
  • شیر یک طرفه
  • لرزه‌ گیر
  • فلنچ و مهره و ماسوره
  • کلکتورهای ورودی و خروجی
  • منبع تحت فشار
  • پرشر ترانسمیتر (سنسور فشار) برای سیستم‌های دور متغیر
  • پرشر سوئیچ برای سیستم‌های دور ثابت
  • مانومتر
  • شاسی یکپارچه

بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری بوستر پمپ


بخش مکش

بخش مکش

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله اي است که به واسطه شیر الات و ا اتصلات مورد نیاز به ورودي

پمپ ها و خروجی مخزن آب متصل می گردد. شیرالات این بخش عبارتند از:شیر قطع و وصل صافی و لرزه گیر.

بخش دهش

بخش دهش نیز مشابه بخش مکش شامل یک کلکتور لوله اي است که به وسیله شیرالات واتصلات لازم از خروجی

پمپ ها به شبکه مصرف متصل می شود.شیرالات این بخش عبارتنداز:شیرقطع و وصل شیر یکطرفه و لرزه گیر.

منبع دیافراگمی

این منبع که توضیحات جامع و کافی در مورد مشخصات وعملکرد آن داده خواهد شد به واسطه لوله یا اتصال قابل

انعطاف به کلکتور دهش بوستر پمپ متصل می گردد وفقط در بوستر پمپ هاي دور ثابت مورد استفاده دارد.

تابلوي کنترل و فرمان

بوستر پمپ هاي دو یا چند پمپه به یک تابلوي برق مجهز میباشند که داراي دو مدار فرمان وقدرت است.

مدارفرمان تابلوي برق داراي برد کنترل مجهز به سیستم هوشمند الکترونیکی قابل برنامه ریزي است.

درهر کنترل علاوه برامکان راه اندازي دستی توانایی راه اندازي وکنترل اتوماتیک تاشش پمپ وجود دارد که با

افزایش تعداد برد کنترل می توان به صورت مضربی از شش هر تعداد پمپ را راه اندازي وکنترل نمود.

ویژگی بوستر پمپ با کیفیت

در ادامه مقابه بوستر پمپ چیست به ویژگی بوستر پمپ خوب و مناسب می‌پردازیم:

قابلیت کنترل فشار

امکان تنظیم و کنترل فشار در سیستم یکی از ویژگی‌های مهم بوستر پمپ مناسب و خوب است.

بهره ‌وری انرژی

یک بوستر پمپ مناسب باید با حداقل مصرف انرژی، حداکثر کارایی را داشته باشد و به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند.

انعطاف‌پذیری

یک بوستر پمپ خوب باید قابلیت تنظیم و تطابق با تغییرات مختلف در تقاضا و شرایط را داشته باشد.

کنترل دور متغیر

بوستر پمپ‌های با قابلیت کنترل دور متغیر به تنظیم سرعت پمپ‌ها براساس نیاز سیستم کمک می‌کنند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند.

کیفیت ساخت و دوام

بوستر پمپ باید از مواد و قطعات با کیفیت ساخته شده باشد تا در برابر شرایط سخت محیطی و فرسایش مقاومت کند.

سهولت نصب و راه‌اندازی

یک بوستر پمپ خوب باید نصب و راه‌اندازی آسانی داشته باشد و نیاز به تخصص زیادی نداشته باشد.

قابلیت اتصال به سنسورها و سیستم‌های کنترلی

اتصال به سنسورهای مختلف برای نظارت بر عملکرد سیستم و ارتباط با سیستم‌های کنترلی از ویژگی‌های مهم یک بوستر پمپ خوب است.

ایمنی

بوستر پمپ خوب باید با ایمنی لازم طراحی شده باشد و امکانات حفاظتی مانند قطع‌کننده‌های ایمنی و هشدارها را داشته باشد.

قیمت مناسب

بوستر پمپ باید با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت آن، قیمت مناسبی داشته باشد.


نتیجه گیری

نتیجه گیری

در مقاله بوستر پمپ چیست به آشنایی با این محصول و ویژگی و کاربرد آن پرداختیم. شما می‌توانید بهترین برند های بوستر پمپ موجود در بازار را از آبادیزل دریافت و خریداری کنید. شرکت آبادیزل پاسخگوی سوالات و انتقادات شماست.ممنون که با ما در این مقاله همراه بودید.

faq

در دور ثابت با ورود پمپ ها به مدار، با توان نامی خود شروع بکار می کنند ولی در دور متغیر بعلت وجود درایو و همچنین سنسور فشار در خروجی، مصرف توان پمپ را به حداقل می‌رساند و در دبی مورد نیاز ما فشار پمپ را ثابت نگه می‌دارد.

بسته به مقدار مصرف  و حجم بوستر پمپ متفاوت است. برای پمپ های بزرگتر برندهای پمپیران، بهار پمپ و... مناسب است؛ و برای بوستر کوچکتر برندهای پنتاکس، داب و... مناسب است.

همچنین بخوانید
تعمیر و نگهداری بوستر پمپ دارای اهمیت بالایی است چرا که باعث طول عمر بالای این پکیج ها میشود. یکی از مشکلاتی که درسیستم آبرسانی شهري وآب مصرفی ساختمانها وجود دارد تنظیم فشار آب داخل لوله ها است و بوستر پمپ در حل این مشکل کمک می‌کند. برای داشتن بوستر پمپی سالم با طول عمر بالا در این مقاله با ما همراه شوید.
بوستر پمپ متشکل از تعدادی پمپ در کنار هم بوده و یکی از تجهیزات مورد نیاز برای آبرسانی به ساختمان‌ها و مجتمع‌های چند طبقه مسکونی، اداری، تجاری و …است. اگر قصد خرید بوستر پمپ را دارید و نیاز به اطلاعات
پمپ‌ آب خانگی در دسته پمپ‌های پرمصرف قرار دارد. با توجه به افزایش روز افزون ساختمان‌های بلند و برج‌ها، استفاده از پمپ‌ها جهت پمپاژ و انتقال آب گسترش یافته است. بنابراین مشکلات سیم پیچی الکتروموتور پمپ آب بسیار است. ساختار الکتروموتور ها بسیار ساده است و مهم ترین بخش آنها سیم پیچی آنها میباشد که استفاده از سیم مسی مرغوب میتواند بازدهی آنها را افزایش دهد. در این مقاله صفر تا صد آن را بررسی میکنیم.
در این مقاله قصد داریم علت یکسره شدن پمپ آب را مورد بررسی قرار دهیم. اگر با این مشکل مواجه شدید و به دنبال رفع آن هستید این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: