شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

آشنایی با مقررات ملی ساختمان - دیزل ژنراتور

آشنایی با مقررات ملی ساختمان - دیزل ژنراتور امروزه دیزل ژنراتور ها نقش مهمی و کلیدی در صنعت و تکنولوژی دارند. دیزل ژنراتور ها به ما امکان می دهند که در شرایط بی برقی یا نداشتن دسترسی به شبکه برق از آن ها استفاده کنیم.

مولدهای برق من جمله دیزل ژنراتور در بسیاری از موارد استفاده میگردند که یکی از مهمترین کاربردهای دیزل ژنراتور برای تامین برق ساختمان ها در زمان قطع برق شبکه سراسری است.

برای خرید دیزل ژنراتور یا اطلاعات بیشتر با کارشناسان آبادیزل تماس حاصل فرمایید.


هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان چیست؟

کاربرد مقررات ملی ساختمان

انتخاب تجهیزات الكتریكی

برآورد درخواست نیروی برق (دیماند)

نصب و جانمایی

برآورد توان كل نصب شده

نیروی برق اضطراری

نیروی برق ایمنی

برق اضطراری در آسانسورها و پله برقی

معرفی بهترین برندهای دیزل ژنراتور در بازار


استفاده از تابلو برق اتوماتیک مناسب همراه با دیزل ژنراتور عمل تامین برق اضطرای ساختمان را بصورت خودکار، ایمن و سریع انجام میدهند.

هنگامیکه برق شبکه سراسری به هر دلیلی دچار قطعی و یا نقصان گردد، دیزل ژنراتور با استفاده از تابلو اتوماتیک ترانسفر سوئیچ بصورت خودکار روشن شده و برق ساختمان را تامین میکند و پس از وصل مجدد برق شبکه سراسری نیز تابلو اتوماتیک نسبت خاموش کردن دستگاه دیزل ژنراتور بصورت خودکار اقدام میکند.

اهمیت وجود دیزل ژنراتور اضطراری برای بیمارستان، پاساژ تجاری، برج مسکونی، مراکز دیتا، مرغداری، سد، مخابرات و غیره بسیار مشخص است. یکی دیگر از موارد مهم استفاده از دیزل ژنراتور اتوماتیک برای ساختمان، برق مورد نیاز سیستم آتشنشانی ساختمان در زمان قطع برق است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی و آشنایی با مقررات ملی ساختمان (دیزل ژنراتور) بپردازیم، پس با آبادیزل همراه باشید:

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان

هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان

مقررات ملی ساختمان از مهندسان در زمان طراحی و اجرا می‌خواهد تا بر طبق اصول مهندسی مندرج در مباحث مختلف آن عمل کرده و سپس اقدام به طراحی و محاسبات نمایند. رعایت این اصول و مقررات، حاکم بر نظارت بر ساخت اصولی ساختمان ها می باشد و سازندگان را ملزم به رعایت بهداشت و ایمنی در زمان ساخت پروژه نیز می کند. به بیان دیگر مقررات ملی ساختمان، با هدف تامین ایمنی، سلامت و بهداشت افراد جامعه تدوین شده است . عالوه بر این ساخت ساختمان با رعایت این مقررات منجر به مهندسی ساز بودن آن ها می شود.

مقررات ملی ساختمان چیست؟

مقررات ملی ساختمان چیست؟

به زبان ساده تر به مجموعه مقررات، باید ها و نباید هایی که باعث تامین امنیت بیشتر ساختمان می شود، مقررات ملی ساختمان می گویند. این سلسله مقررات ساختمانی در طراحی ، اجرا، ترمیم و بازسازی، تخریب و تغییر کاربری یک بنا با هدف استحکام بخشیدن به آن ساختمان اعمال می شود. طبق ماده 33 قانون سازمان نظام مهندسی ، تنظیم این مجموعه کتب بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده است. پس از آن شورایی توسط وزارت مسکن و شهرسازی با نام "شورای تدوین مقررات ملی ساختمان" تشکیل شد، تا اقدام به تدوین و تنظیم این مقررات در مجموعه کتب 22 گانه ای کنند.

این تیم متشکل از اساتید و صاحب نظرانی هست که بسیار در این امر خبره و حرفه ای می باشند.

کاربرد مقررات ملی ساختمان

کاربرد مقررات ملی ساختمان

رعایت کردن این مقررات در زمان ساخت منجر به حفظ سلامت سازندگان و پس از ساخت نیز تضمینی بر افزایش عمر بنا و کیفیت آن خواهد شد. اگر این مقررات در تمام مراحل به طور کامل رعایت شود، ساکنان ساختمان ها نیز در هنگام بهره برداری، از مزایایی همچون عایق حرارتی و صوتی بودن ساختمان ها بهره مند می‌شوند.

گاها ممکن است در برخی موارد این مقررات به ظاهر دست و پاگیر و پر هزینه باشد؛ اما در کل با کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و نوسازی همراه خواهند بود. از ملزومات اصلی رعایت این مقررات به کارگیری مصالح و تولیدات استاندارد می‌باشد. این امر نیز میسر نخواهد شد، مگر این که استاندارد ساز ی تولیدات مرتبط با صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی به نحو مطلوب انجام شود. رعایت تمامی این موارد نوید این را خواهد داد که ساخت و سازهایمان با معیارهای روز جهان هماهنگ هستند؛ معیارهایی از قبیل : 

  • ضد زلزله بودن ساختمان 
  • ضد حریق بودن ساختمان 
  • اکوستیک‌شدن(کاهش صدا) ساختمان

و...

انتخاب تجهيزات الكتريكی

انتخاب تجهیزات الكتریكی

هریك از مصالح و تجهیزاتی كه در تأسیسات الكتریكی بهكار میرود باید با مقررات استاندارد مربوط به آن، براساس ردیف 13-0-3 مطابقت داشته باشد.

ویژگیهای هریك از مصالح و تجهیزات الكتریكی انتخـاب شـده باشـد بایـد بـا شـرایط و مشخـصات تعیین شده برای تأسیسات الكتریكـی مطابقـت داشـته باشـد و به خصوص با مقررات زیر نیز تطبیق كند :

ولتاژ

تجهیزات الكتریكی باید برای حداكثر ولتاژ مداوم تعیـین شـده (ولتـاژ مـؤثر در جریـان متنـاوب) و همچنین برای اضافه ولتاژهایی كه ممكن است ایجاد شود، مناسب باشد .

یادآوری : در مورد بعضی از تجهیزات، حداقل ولتاژی كه ممكن است ایجاد شود نیـز بایـد در نظـر گرفته شود.

شدت جریان

كلیه تجهیزات الكتریكی باید باتوجه به حداكثر جریانی كه در بهره برداری عادی بهطور مداوم از آنها عبور می‌كند (مقدار مؤثر در جریان متناوب ) و همچنین جریان غیرعـادی احتمـالی و مـدت زمـان برقراری آن (درصورت وجود وسائل حفاظتی مدت زمان لازم برای عمل آنها) انتخاب شود .

فركانس

درصورتیكه فركانس بر روی ویژگیهای تجهیزات الكتریكی مؤثر باشد، فركانس نامی تجهیزات بایـد با فركانسی كه ممكن است در مدار به وجود آید مطابقت داشته باشد.

توان

كلیه تجهیزات الكتریكی كه برمبنای ویژگیهای توان آن انتخاب می‌شود باید با نوع كاری كـه از آن گرفته می‌شود متناسب باشد و با ضریب بار و شرایط كار عادی آن مطابقت داشته باشد.

شرایط انتخاب و نصب

كلیه تجهیزات الكتریكی باید طوری انتخاب شوند كه بتوانند به نحوی مطمئن در مقابل تنشهایی كه در آنها به وجود مـی‌آینـد و محیطـی كـه در آن نـصب مـی‌شـوند یـا احتمـالاً در معـرض آن قـرار می‌گیرند ایـستادگی كننـد؛ بـا وجـود ایـن، اگـر یكـی از اقـلام تجهیزات الكتریكی از نظر ساختمان خود با محلی كه در آن نصب می‌شود مطابقت نداشته باشد، به شرطی می‌توان از آن استفاده كرد كه نوعی حفاظت اضافی، بـه عنـوان جزئـی از تأسیـسات كامـل الكتریكی، برای آن پیش بینی شده باشد .

جلوگیری از اثرهای زیان آور

كلیه تجهیزات الكتریكی باید طوری انتخاب شوند كه بر تجهیزات دیگر تأثیر زیان آور نداشته باشـند و باعث اخلال در تغذیه برق، چه در هنگام كارعادی وچه در هنگام قطع و وصل، نشوند. در این زمینه عواملی كه ممكن است مؤثر باشند، به طور مثال، عبارتند از :

  • ضریب توان
  • شدت جریان هجومی
  • بار نامتعادل
  • هارمونیكها

برآورد درخواست نيروي برق (ديماند)

برآورد درخواست نیروی برق (دیماند)

برای فراهم كردن مقدمات تأمین نیروی برق هر طرح، (انشعاب، پست، مولد) لازم است قبل از اقدام به تهیه طرح تأسیسات الكتریكی و در مراحل اولیـه مطالعـات معمـاری و سـاختمانی، حداكثر درخواست (دیماند) نیروی برق آن را برآورد كرد. روش صحیح تخمین حداكثر درخواست براساس محاسبه توان كل نصب شده و اعمـال ضرایب همزمانی مناسب استوار است، به شرط آنكه تجربیـات گذشـته، كـه از طرحهـای مـشابه در محل به دست آمده باشد، این محاسبه را تأیید كند.

یادآوری

پیش بینی حداكثر درخواست، مخصوصاً از نظر وسایل و دستگاههای قابل حمل، روشنایی، تعداد پریزهای نصب شده و غیره، شدیداً وابسته به عرف و عادات محلی است؛ لذا در اغلب موارد لازم خواهد بود حداكثر تقاضا بیش از مقادیر به دست آمده از راه محاسبه انتخاب شود. اصولاً مطالب این بخش جنبه راهنمایی دارد و مقادیر به دست آمده از مراعات مفاد آن را نباید بدون بررسی ها و مطالعات محلی، به كار برد. از طرف دیگر لازم خواهد بود در پیش بینی حداكثر درخواست، عواملی نظیر رشد سریع كیفیت زندگی از یك طرف، و افزایش طبیعی، مصرف در طول عمر تأسیسات از طرف دیگر، در مدنظر باشد.

نصب و جانمایی

نصب و جانمایی

برای نصب تأسیسات الكتریكی باید استادكاران كار آزموده را به كـار گرفـت و از لـوازم و تجهیزات مناسب استفاده كرد.

در خلال عملیات نصب، نباید در مشخصه های تجهیزات الكتریكـی، چنـان كـه در ایـن مقررات مشخص شده است، خللی وارد آید .

هادی حفاظتی و هادی خنثی باید با استفاده از رنگ آمیزی یا به نحوی دیگـر، حـداقل در محل ترمینالها قابل تشخیص باشند، این هادی‌ها باید در تمام طول كابلها و بندهای قابل انعطاف، با استفاده از رنگ آمیزی قابل تشخیص باشند. اتصالات بین هادی‌ها یا هادیها و تجهیزات الكتریكی باید به نحوی انجام شود كـه دوام و ایمنی آنها تضمین شده باشد.

كلیه تجهیزات الكتریكی باید به نحوی نصب شوند كه در شرایط پیش بینی شـده بـرای سیستم خنک كننده آنها خللی وارد نیاید.

كلیه انواع تجهیزات الكتریكی كه احتمال دارد دمای زیاد یا قوس الكتریكی ایجاد كنند، باید به نحوی مستقر یا حفاظت شوند كه خطر ایجاد آ تش سوزی در موارد قابل اشتعال از آنهـا رفـع شده باشد.

برآورد توان كل نصب شده

برآورد توان كل نصب شده

توان كل نصب شده براساس خواسته های تأسیسات باید به ترتیب زیر محاسبه و برآورد شود:

الف) درخواست برق چراغهای نصب ثابت رشته ای (التهابی)، توان اسمی لامپهای آنها خواهد بود. در مراحل برآورد اولیه، درخواست چراغ، توان بزرگترین لامپی است كه بتوان در آن نصب كرد.

ب) درخواست برق چراغهای نصب ثابت از نوع تخلیه ای (فلورسنت، جیـوه ای وغیـره ) تـوان اسـمی مصرفی لامپ‌های آن باتوجه به مصرف آنهاست. درخواست اینگونه چراغها به ولت آمپر، 2برابر درخواست بر حسب وات است.

ج) درخواست برق پریزها، در مواردی كه نوع لوازم و دستگاههایی كه از آنهـا تغذیـه خواهنـد كـرد معلوم نباشد، از راه تخمین درخواست مدار نهایی آنها برآورد میشود. 

د) درخواست برق لوازم و دستگاههای نصب ثابت، توان اسمی آنها، با اعمال ضریب توان آنها، خواهد بود.

ه ) درخواست بارهای القایی باید باتوجه به ضریب توان آنها تعیین شود .

نيروی برق اضطراری

نیروی برق اضطراری

در موارد زیر، برای تأمین مصارف اضطراری و ایمنی، باید نیروی برق به كمک مولدهایی كه معمولاً نیروی محرک آنها موتورهای دیزل است، در محل تولید شود:

الف) ساختمانهای مسكونی با بیش از چهارطبقه از كف زمین و مجهز به آسانسور؛

ب) ساختمانهای عمومی كه نوع فعالیت آنها به نحوی است كه قطع برق ممكن است خطر یا خسارت جبران ناپذیری بیآفریند؛

ج) ساختمانهای عمومی دارای شرایط

د) بیمارستانها و مراكز بهداشتی باتوجه به نوع فعالیت آنها؛

د) سردخانه های بزرگ؛ 

هـ) مراكز صنعتی كه قطع برق طولانی مدت در آنها ممكن است موجب خسارت جبران ناپذیر شود؛

و) هرنوع ساختمان یا مجموعه یا مركز دیگری كه به تشخیص مقامات ذیصلاح باید دارای نیروگاه اضطراری باشد.

برآورد نیروی اضطراری لازم باید باتوجه به مصارف ضروری، جریانهای راه اندازی و دیگر ملاحظات فنی مربوط به عمل آید . باتوجه به نوع ساختمان یا مجموعه، در مركز نیـروی مـورد نیـاز، ممكن است از یک یا چند مولد استفاده شود. واحدها ممكن است با راه‌اندازی دسـتی، خودكـار، بـا وقفه كوتاه یا بی‌وقفه باشند.

در انتخاب محل و ظرفیت و نوع واحدها و ابعاد نیروگاه، علاوه بر ملاحظات فنـی نظیـر استقرار در نزدیكی مركز بار، افت ولتاژ، شرایط راه‌اندازی، نحوه ایجاد ارتباط با سیستم تغذیه نیروی اصلی، انتخاب سرعت، افت توان مولد اولیه، تأمین هوا برای مصرف مولد و خنک كـردن آن و غیـره، مراتب زیر نیز باید مورد توجه قرار گیرند:

الف) نیروگاه در محلی ساخته و نصب شود كه از نظر لرزش، سروصدا و دود هیچ نوع اثر سـویی بـر فعالیتهای محل و اطراف آن نداشته باشد؛

ب) حمل و نقل و نصب و بهره برداری از واحدها بدون اشكال انجام پذیر باشد؛

ج) فونداسیون واحدها مستقل از پی ساختمان و مجهز به لرزه گیرهایی مناسب محل استقرار باشد و آسیبی به پی های بنا نرساند؛

د) صدا خفه كن (اگزوز) باتوجه به محل نصب انتخاب شود. برای مثـال، بـرای سـاختمان یـا محلـه مسكونی از صداخفه كن مخصوص مناطق مسكونی استفاده شود؛

هـ) دودكش یا دودكشهای نیروگاه باید از لبه بام ساختمان محل استقرار آن بلندتر باشد و از نقطـه خروج دود به فضای آزاد، مخروطی فرضی با محـور قـائم، كـه رأس آن در ایـن نقطـه و قاعـده آن درجهت بالا و زاویه رأس آن 90 درجه است، تا فاصله افقـی 50 متـری هـیچ سـاختمان مـسكونی، اداری یا عمومی را قطع نكند. در غیر اینصورت ارتفاع دودكشها را باید تا حصول شرط فـوق بلنـدتر درنظر گرفت.

و) مخزن سوخت باید طبق مقررات و ضوابط شركت نفت و دیگر مقررات ایمنی مقامات مربوط و بـا حجم كافی پیش بینی شود. در انتخاب محل مخزن سوخت لازم اسـت بـه راههـای ارتبـاطی تـانكر سوخت رسانی و لوله‌هایی كه از آن به نیروگاه میرود، توجه مخصوص شود.

ز) جرثقیل سرویس، مناسب بانوع نیروگاه و واحدها پیش بینی و نصب شود.

نيروی برق ايمنی

نیروی برق ایمنی

در مواردی كه قطع نیروی برق ممكن است برای افراد خطر ایجاد كند، لازم است نیروی برق ایمنی در خود محل تأمین شود. نیروی ایمنی می‌تواند مكمل نیروی اضطراری یا مستقل از آن باشد. انتخاب وسائل و دستگاه هایی كه باید از منابع ایمن تغذیه شوند بستگی به نوع كار آنها خواهد داشت. منابع ایمن ممكن است جزئی از خود وسیله یا دستگاه باشد و با آن یک واحد تشكیل دهد، مانند چراغهای ایمنی باطری سرخود.

برای موارد زیر لازم است نیروی برق ایمنی تأمین شود :

الف) سالن‌ها و تالارهایی با بیش از 20 نفر ظرفیت، بالای درهای خروجـی و در راهروهـای خروجـی منتهی به فضای آزاد؛

ب) روشنایی چراغهای مخصوص عمل و كلیه لوازم مخصوص استمرار حیات و نظایر آن؛

ج) در كلیه مواردی كه به هر علت ناشی از قطع برق، ممكن است ایمنی افراد به خطر افتند؛

برق اضطراری در آسانسورها و پله برقی

برق اضطراری در آسانسورها و پله برقی

در صورتی كه وجود برق اضطراری برای یک ساختمان ضروری باشد باید حداقل یک آسانسور از هر گروه آسانسور در ساختمان از برق اضطراری تغذیه گردد و این خط تغذیه باید بتواند هریک از آسانسورهای دیگر را به انتخاب تغذیه نماید. این سیستم باید به صورت خودكار فعال شود.

معرفی بهترین برندهای دیزل ژنراتور در بازار

معرفی بهترین برندهای دیزل ژنراتور در بازار

دیزل ژنراتور ها در برند ها و توان های مختلف به فروش میرسند. در ادامه با چند تا از بهترین برند دیزل ژنراتور آشنا می شویم.



برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان هنگام خرید دیزل ژنراتور و آگاهی از قیمت ژنراتور با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ – ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

مقررات ملی ساختمان از مهندسان در زمان طراحی و اجرا می‌خواهد تا بر طبق اصول مهندسی مندرج در مباحث مختلف آن عمل کرده و سپس اقدام به طراحی و محاسبات نمایند. رعایت این اصول و مقررات، حاکم بر نظارت بر ساخت اصولی ساختمان ها می باشد و سازندگان را ملزم به رعایت بهداشت و ایمنی در زمان ساخت پروژه نیز می کند. به بیان دیگر مقررات ملی ساختمان، با هدف تامین ایمنی، سلامت و بهداشت افراد جامعه تدوین شده است . عالوه بر این ساخت ساختمان با رعایت این مقررات منجر به مهندسی ساز بودن آن ها می شود.

به زبان ساده تر به مجموعه مقررات، باید ها و نباید هایی که باعث تامین امنیت بیشتر ساختمان می شود، مقررات ملی ساختمان می گویند. این سلسله مقررات ساختمانی در طراحی ، اجرا، ترمیم و بازسازی، تخریب و تغییر کاربری یک بنا با هدف استحکام بخشیدن به آن ساختمان اعمال می شود. طبق ماده 33 قانون سازمان نظام مهندسی ، تنظیم این مجموعه کتب بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده است. پس از آن شورایی توسط وزارت مسکن و شهرسازی با نام "شورای تدوین مقررات ملی ساختمان" تشکیل شد، تا اقدام به تدوین و تنظیم این مقررات در مجموعه کتب 22 گانه ای کنند.

این تیم متشکل از اساتید و صاحب نظرانی هست که بسیار در این امر خبره و حرفه ای می باشند.

رعایت کردن این مقررات در زمان ساخت منجر به حفظ سلامت سازندگان و پس از ساخت نیز تضمینی بر افزایش عمر بنا و کیفیت آن خواهد شد. اگر این مقررات در تمام مراحل به طور کامل رعایت شود، ساکنان ساختمان ها نیز در هنگام بهره برداری، از مزایایی همچون عایق حرارتی و صوتی بودن ساختمان ها بهره مند می‌شوند.

گاها ممکن است در برخی موارد این مقررات به ظاهر دست و پاگیر و پر هزینه باشد؛ اما در کل با کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و نوسازی همراه خواهند بود. از ملزومات اصلی رعایت این مقررات به کارگیری مصالح و تولیدات استاندارد می‌باشد. این امر نیز میسر نخواهد شد، مگر این که استاندارد ساز ی تولیدات مرتبط با صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی به نحو مطلوب انجام شود. رعایت تمامی این موارد نوید این را خواهد داد که ساخت و سازهایمان با معیارهای روز جهان هماهنگ هستند؛ معیارهایی از قبیل : 

  • ضد زلزله بودن ساختمان 
  • ضد حریق بودن ساختمان 
  • اکوستیک‌شدن(کاهش صدا) ساختمان

و...

آبادیزل نمایندگی فروش انواع دیزل ژنراتور در تهران بوده و توسط باربری به تمام نقاط ایران در کمترین زمان ممکن ارسال خواهد شد و برای مشتریانی عزیزی که قصد خرید دیزل ژنراتور را به صورت حضوری دارند ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید به صورت حضوری از ما خرید کنید و پس از تست کامل دستگاه، آن را تحویل بگیرید.

برای استعلام قیمت دیزل ژنراتورها کافیست با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید. تا از قیمت دیزل ژنراتور مطلع شوید.

برای مشاهده قیمت انواع دیزل ژنراتورهای موجود در فروشگاه آبادیزل، به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه کنید. 

همچنین بخوانید
در این مقاله به معرفی انواع کارواش صنعتی و کاربرد های آن اشاره میکنیم پس با ما همراه باشید. کارواش های صنعتی دستگاهی پر کاربرد هستند. که برای شستشوی سطوح و اشیا کثیف یا آلوده، مانند، وسایل نقلیه و سطوح بتنی، نمای ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.
ما در این مقاله‌ به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد و معایب و مزایای ژنراتورهای ذغالی و براشلس را به خوبی برای شما بررسی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: