شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان بگوییم که دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به این موضوع علاقه دارید تا انتها همراه ما باشید.

صنعت پلاستیک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین صنایع در کشور است.

با توجه به استفاده از محصولات پلاستیکی در صنایع مختلف می‌توان این صنعت را پایه بسیاری از صنایع دانست.

محصولات پلاستیکی که روزانه بر تنوع آن‌ها افزوده می‌شود، کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره و صنعت دارند. حتما تاکنون به نحوه تولید این محصولات فکر کرده‌اید.

اکثر ‌لوازم پلاستیکی ‌که در اطراف خود مشاهده می‌کنید به روش تزریق پلاستیک تولید شده‌اند.

تزریق پلاستیک از متداول‌ترین روش‌های تولید محصولات پلاستیکی است که با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک انجام می‌شود.‌

این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی است که در نحوه عملکرد با یکدیگر متفاوتند و از زمان صنعتی شدن تولید محصولات پلاستیکی جایگاه خود را در این صنعت یافته‌اند.

دستگاه تزریق پلاستیک چیست



در ادامه مقاله "دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟" خواهید دید:

تزریق پلاستیک چیست؟

ماشین تزریق پلاستیک

انواع دستگاه های تزریق پلاستیک

انواع مختلف دستگاه های تزریق پلاستیک از نظر سیستم

ساختار مختلف دستگاه تزریق پلاستیک

اجزای اصلی دستگاه قالب گیری تزریقی

دستگاه های تزریق از نظر سیستم انتقال مواد

دستگاه تزریق از نظر نحوه حرکت صفحه متحرک

اسامی صحیح تجهیزات تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک

چرا روش تزریق پلاستیک؟

فرآیند دستگاه تزریق پلاستیک

سازوکار دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در صنایع مختلف 



تزریق پلاستیک چیست؟

برای شناخت دستگاه تزریق پلاستیک و کارکرد آن لازم است ابتدا به تعریف دقیقی در مورد تزریق پلاستیک برسید. تزریق پلاستیک دقیق‌ترین، ساده‌ترین و پرکاربردترین روش تولید محصولات پلاستیکی است. در این روش مواد اولیه محصولات پلاستیکی که همان پلیمرها یا بسپارهای جامد هستند، تغییر شکل داده و فرم‌دهی می‌شوند.

به این صورت که مواد پلیمری به شکل دانه‌های ریز وارد دستگاه پلاستیک‌سازی می‌شوند. سپس این مواد از محفظه داغی که داخل دستگاه تعبیه شده عبور کرده و به مواد مذاب تبدیل می‌شوند.

در این مرحله مواد مذاب به وسیله جک هیدرولیکی وارد حفره‌های قالب تزریق پلاستیک می‌شوند. این مواد در یک تایم مشخص در داخل قالب فرم گرفته و خارج می‌شوند. حال که با روش تزریق پلاستیک آشنا شدید بهتر است با دستگاه تزریق پلاستیک و کارکرد آن آشنا شوید.

تعریف دستگاه تزریق پلاستیک

ماشین تزریق پلاستیک

قبل از این که ماشینهای تزریق پلاستیک ابداع و تولید شوند، محصولات پلاستیکی به سختی تولید می‌شدند.

معمولا بیشتر پروسه تولید به شکل دستی انجام می‌شد. به عنوان مثال برای ذوب مواد پلیمر، اطراف سیلندر را با شعله آتش گرم می‌کردند. به علاوه این که تهیه قالب‌های مختلف خود معضل بزرگی برای تولیدکنندگان بود. به همین خاطر تنوع محصولات پلاستیکی در گذشته بسیار محدود بود.

امروزه با ابداع و تولید انواع دستگاه تزریق پلاستیک، فرآیند تولید لوازم پلاستیکی ضمن سهولت، سرعت بیشتری گرفته و شاهد تنوع بالایی در بازار محصولات پلاستیکی هستیم.

ماشین های تزریق پلاستیک انواع مختلفی دارند که در عملکرد باید یکدیگر متفاوتند اما در نهایت محصولات تولیدی همه انواع این دستگاه‌ها یکسان است. در واقع تمام انواع مختلف این دستگاه‌ها خروجی مشابهی دارند.

ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که با وجود خروجی یکسان در این دستگاه‌ها چه لزومی در تفاوت ساختار و مکانیزم آن‌ها وجود دارند.

آنچه در این بین اهمیت پیدا می‌کند هزینه تأمین این دستگاه‌ها است. به عبارتی هزینه دستگاه‌ها و هزینه تولید محصولات پلاستیکی در دستگاه‌های مختلف تزریق پلاستیک متفاوت است. به این ترتیب هر کارفرما باید قبل از تاسیس کارگاه تولید پلاستیک و خرید دستگاه تزریق پلاستیک شرایط مالی خود را در نظر بگیرد.

انواع دستگاه های تزریق موجود در بازار ایران چه هستند؟

انواع دستگاه تزریق پلاستیک موجود در بازار دارای گونه های مختلفی می باشد و کاربرد های متنوعی دارد. در ادامه به بیان و بررسی انواع دستگاه تزریق پلاستیک موجود در بازار می پردازیم:

ماشین تزریق پلاستیک

انواع دستگاه های تزریق پلاستیک

در ادامه مقاله "دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟" می‌رسیم به انواع دستگاه های تزریق پلاستیک که آنها را شرح می‌دهیم.

دستگاه های گوناگونی برای انجام پروسه تزریق پلاستیک وجود دارند که وابسته به نوع عملکرد و کاراییشان می توانند متفاوت باشند و متناسب با تولیدات شما دسته بندی شوند. همچنین این تولیدات و محصولات اغلب به تجهیزاتی نیازمند هستند که به راحتی تولید کنندگان کمک می کند.

دستگاه های تزریق پلاستیک در مدل ها و انواع مختلفی نسبت به کاراییشان دسته بندی می شوند که بهتر است قبل از خرید، اطلاعاتی در رابطه با نوع عملکرد آنها داشته باشیم تا به راحتی خریدی مطمئن انجام دهیم.

دستگاه تزریق پلاستیک می تواند تمامی محصولاتی که مواد اولیه آنها پلاستیک می باشد را به بهترین شکل و با درصد خطای بسیار کمی تولید کند. حال در ادامه مطالب دو نوع از دستگاه های تزریق پلاستیک را به شما عزیزان معرفی می کنیم تا درک بهتری از دستگاه های تزریق پلاستیک داشته باشید.

دستگاه تزریق پلاستیک عمودی

اغلب مدل های عمودی دستگاه تزریق پلاستیک در اندازه های کوچک طراحی میشوند. این نوع از دستگاه ها معمولا برای نظارت به یک نیروی انسانی نیاز دارند. عمده حجم تزریقی این نوع از دستگاه ها بین ۲۰ تا ۱۰۰ گرم میباشد و بیشترین کاربرد آنها برای تولید قطعات الکتریکی مانند پریز برق میباشد.

این نوع دستگاه های تزریق پلاستیک ظاهری عمودی دارند و روند کار کردشان هم نیز به همین صورت می باشد. استفاده از نیروی کار فیزیکی در این دستگاه ها الزامی می باشد.

دستگاه تزریق پلاستیک عمودی

دستگاه تزریق افقی

این نوع از دستگاه های تزریق پلاستیک شکل ظاهری افقی دارند و در بسیاری از تولیدات پلاستیک قابل استفاده نیز می باشند. استفاده از اینگونه از دستگاه ها بسیار آسان می باشد و مشکلی در روند تولیدی ایجاد نمی کنند. شما می توانید این نوع دستگاه ها با هر تناژی که مد نظر دارید سفارش دهید و از تولید و فروش قطعات پلاستیکی خود در آمد نسبتا بالایی کسب کنید.

دستگاه های تزریق افقی مانند دستگاه های عمودی در تناژ های مختلفی تولید میشوند که اندازه دستگاه را بر طبق اندازه قطعه تولیدی تعیین میکنند. به طور مثال دستگاه تزریق مناسب برای تولید سبد میوه دستگاهی بین تناژ 320 الی 400 تن میباشد.

دستگاه تزریق پلاستیک افقی

انواع مختلف دستگاه های تزریق پلاستیک از نظر سیستم

  • هیدرولیکی
  • الکتریکی (یا برقی)
  • هیبریدی

دستگاه تزریق هیدرولیکی

دستگاه های تزریق برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در بازار حضور یافتند. اما در دهه ۸۰ میلادی به تدریج با ورود دستگاه های تزریق برقی به بازار کم کم نقش دستگاه های تزریق هیدرولیکی کم رنگتر شد.

اما با این تفاسیر باز هم دستگاه های هیدرولیکی همچنان میتوانند بهترین انتخاب برای تولید قطعات پلاستیکی باشند. در این نوع از دستگاه های تزریق ، دو نیمه قالب ، توسط جک های هیدرولیکی درفشار بالا بسته شده و قفل میشوند و از طریق همین فشار، گرانول های پلاستیک به حالت مذاب درمی آیند.

دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیک

دستگاه های تزریق برقی

این نوع از دستگاه های تزریق امروزه کاربرد های گسترده ای دارد و توانسته است جای دستگاه های هیدرولیکی را بگیرد.

فرایند تولید قطعات پلاستیکی در دستگاه های تزریق برقی توسط موتور های پر سرعت تعبیه شده در آن ها  به صورت دیجیتالی کنترل می شود. دقت دستگاه های تزریق برقی بالاست و تکرار پذیری سریعی دارند و از این جهت بسیار پر طرفدار هستند.

جالب است بدانید دستگاه های تزریق پلاستیک برقی مصرف انرژی پایین تری نسبت به دستگاه های هیدرولیکی قدیمی دارند و از این نظر در فرایند تولید می توانند مقرون به صرفه و اقتصادی باشند.

در بالا بیان شد که کنترل تولید در این دستگاه ها به صورت دیجیتال انجام می شود و دیگر نیازی به کنترل های دستی نیست. در نتیجه هزینه های تولید به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

در دستگاه تزریق تمام برقی هیچ گونه ماده ی روغنی به کار نرفته است در نتیجه می توانند بهترین دستگاه برای تولید وسایل و قطعات بهداشتی باشند. از دستگاه تزریق برقی برای تولید قطعات بسیار بزرگ تا بسیار کوچک می توان استفاده نمود.

دستگاه تزریق پلاستیک برقی

دستگاه تزریق پلاستیک هیبریدی

یکی دیگر از انواع دستگاه تزریق موجود در بازار نوع هیبریدی آن است. این دستگاه در واقع ترکیبی از دستگاه برقی و هیدرولیکی است و توانسته است جایگاه خوبی در بازار پیدا نموده و مورد استقبال ویژه ی بسیاری از کارآفرینان این عرصه قرار بگیرد.

این دستگاه ها مصرف انرژی پایینی دارند، دقت بسیار بالایی دارند و تکرار پذیریشان بسیار بالاست. از طرفی صدای پایین دستگاه های هیبریدی سبب شده تا بازده ی این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های برقی بسیار بالاتر باشد

دستگاه تزریق پلاستیک هیبرید

ساختار مختلف دستگاه تزریق پلاستیک

در ادامه مقاله "دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟" می‌رسیم به ساختار مختلف دستگاه تزریق پلاستیک که در ادامه موضوع را شرح می‌دهیم

این نوع از دستگاه ها انواع مختلفی از نظر ساختاری دارند که به دسته های زیرین تری تبدیل می شوند که برای جمع آوری اطلاعات و برای راه اندازی و استفاده از این نوع دستگاه ها بهتر است همه آنها را بشناسیم و از روند کاری آنها اطلاعات مختصری داشته باشیم تا در آینده به مشکل بر نخوریم. در ادامه تمامی اطلاعات لازم در این رابطه را به شما عزیزان شرح می دهیم.

دستگاه تزریق پلاستیک به ۲ بخش تقسیم بندی می‌شود:

  • بخش اول گیره دستگاه
  • بخش دوم قسمت تزریق

عملکرد واحد گیره، باز و بسته کردن قالب و بیرون انداختن محصولات است. ۲ نوع روش باز و بست وجود دارد، مکانیزم این دستگاه بدین صورت است که ابتدا در بخش گیره، گیره به صورت دستی و در ادامه قسمت تزریق قالب مستقیماً با یک سیلندر هیدرولیکی باز و بسته می‌شود.

 اجزای دستگاه تزریق پلاستیک

اجزای اصلی دستگاه قالب گیری تزریقی

دستگاه های تزریق پلاستیک از قیف تغذیه، مته مارپیچی و واحد حرارتی تشکیل شده‌اند. در واقع قالب‌ها در صفحات گیره‌ی دستگاه قفل شده و پلاستیک از دهانه اسپرو به داخل قالب تزریق شده و در نهایت قطعه تزریقی ایجاد می‌شود . به صورت دقیق‌تر اجزا این دستگاه به شرح ذیل است:

اجزای اصلی دستگاه تزریق پلاستیک

واحد گیره

از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. قالب
  2. گیره بیرونی موتور
  3. میله‌های گیره

گیره دستگاه تزریق پلاستیک

واحد تزریق

از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. موتور اسکرو یا موتور با پیچ بیرونی
  2. پیچ و بشکه رفت و برگشتی
  3. بخاری ، ترموکوپل ، پیستون حلقه ای
  4. ورق صفحه ای (پیچ RR)

دستگاه های تزریق از نظر سیستم انتقال مواد

دستگاه های تزریق پلاستیک سیستم انتقال مواد مختلفی در دو نوع دارند که هر یک مناسب تولیداتی مختص عملکردشان هستند.

هنگام خرید حتما باید این نکات را در نظر بگیریم که برای چه محصولی نیازمند دستگاه تزریق هستیم، سپس خرید خود را متناسب با نیازمان انجام دهیم. دستگاه های تزریق پلاستیک از نظر سیستم انتقال مواد به دو نوع تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • پیستونی
  • ماردونی یا پیچی

 دستگاه تزریق پلاستیک پیستونی یا پلانجر (Plunger)

در دستگاه تزریق پلاستیک پلانجر، شرایط تا قبل از تزریق مواد به درون قالب، دقیقا مشابه دستگاه تزریق پلاستیک مارپیچی است. با این تفاوت که مارپیچ این دستگاه فقط حرکت دورانی داشته و حرکت خطی جهت تزریق به عهده  سیلندر و پیستون می باشد. در این دستگاه، مواد پس از ذوب شدن، با حرکت دورانی مارپیچ، به قالب تزریق نمی شود.

بلکه مواد به وسیله ی یک سیلندر و پیستون به درون قالب تزریق می شود. به این شکل که مواد در مارپیچ ذوب شده و به سمت محفظه سیلندر و پیستون هدایت می شود و پس از آن توسط همان سیلندر و پیستون به درون قالب تزریق می گردد.

زمانی ما از دستگاه تزریق پیستونی یا پلانجر استفاده می کنیم که قطعه ما کوچک اما سنگین باشد و یا دیواره ی قطعه ضخامت زیادی داشته باشد. بعضا حتی تا یک سانتی متر ضخامت (مانند اتصالات پلی اتیلن). به همین علت به جای استفاده از یک دستگاه تزریق پلاستیک تناژ بالای گران قیمت، از یک دستگاه پلانجر با تناژ پایین تر و قیمت کمتر می توان استفاده کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک پیستونی

دستگاه تزریق پلاستیک مارپیچی (Screw)

در دستگاه تزریق پلاستیک مارپیچی، مواد درون مارپیچ ذوب شده و با توجه به حرکت دورانی مارپیچ، به جلو آمده از طریق همان مارپیچ به نازل انتقال پیدا کرده و با حرکت خطی مارپیچ به سمت جلو (نه حرکت دورانی)، به درون قالب تزریق می شود که مارپیچ این دستگاه خود سه فاز دارد. به شکل زیر توجه کنید :

در منطقه ی اول یا همان منطقه خوراک دهی، گرانول شروع به گرم شدن میکند. پس در این نقطه مواد جامد است و شروع به ذوب شدن می کند.

در منطقه ی دوم یا همان منطقه ی فشرده سازی، مواد ما ترکیبی از مواد جامد و مذاب است که با توجه به شکل مارپیچ که در تصویر مشاهده می کنید، مواد در این قسمت فشرده می شود.

در منطقه سوم یا همان منطقه اندازه گیری، مواد کاملا مذاب و قابل اندازه گیری بوده و میتوان پارامتر های دستگاه را روی آن اعمال کرد.

دستگاه تزریق پلاستیک مارپیچ

دستگاه های تزریق پلاستیک از نظر تعداد مارپیچ نیز، به دو گروه تقسیم بندی می گردند:

۱- دستگاه تزریق پلاستیک تک مارپیچ ( تک رنگ )

۲- دستگاه تزریق پلاستیک دو مارپیچ ( دو رنگ )

در دستگاه تزریق پلاستیک دو مارپیچ ، سمت متحرک قالب ، علاوه بر حرکت خطی جهت باز و بسته شدن ، حرکت دورانی نیز دارد، به این صورت که ابتدا قالب بسته می شود، مارپیچ اول تزریق می کند، قالب باز می شود، سمت متحرک می چرخد، قالب مجددا بسته می شود و مارپیچ دوم تزریق می کند.

زمانی از دستگاه دو مارپیچ استفاده می گردد که قطعه دو رنگ باشد (مانند درب بعضی کاسه های ضد آب که خود درب متریالی  مثلا از جنس PP  داشته و متریال دور درب از جنس مثلا TPE بوده که به علت نرم و انعطاف پذیر بودن، حکم واشر آب بند درب را دارد) یا این که قطعه دو تکه باشد که قسمت دوم روی قسمت اول تزریق میگردد.

دستگاه تزریق از نظر نحوه حرکت صفحه متحرک

تمامی دستگاه های تزریق پلاستیک دارای صفحه های متحرکی هستند که در دو نوع جکی و بازویی تولید و ساخته می شوند. در ادامه توضیحاتی در رابطه با روند کار این صفحه های متحرک می دهیم، پس با آبادیزل همراه باشید.

  • جکی : این جک یک عملگر هیدرولیکی خطی می‌باشد که در قسمت انتهای گیره قرار گرفته است. سر راد جک گیره به صلیبی متصل بوده و نیروی قفل گیره را از طریق صلیبی و بازویی‌ها به صفحه متحرك انتقال میدهد.
  • بازویی : بازویی‌ها از یک طرف به صفحه متحرك و از طرف دیگر به صلیبی و صفحه گیربکس متصل می‌باشد. عمل حرکت دادن صفحه متحرك بر روی تایبارها بر عهده بازویی‌ها می‌باشد. بازویی‌ها توسط پین و بوش بازویی به یکدیگر متصل می‌باشند و با استفاده از سیستم مفصلی پنج نقطه ای دوبل به قفل بهتر گیره کمک می‌کنند.

طرز کار دستگاه تزریق پلاستیک

اسامی صحیح تجهیزات تزریق پلاستیک

در ادامه مقاله "دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟" قصد داریم تلفظ صحیح اسامی تجهیزات تزریق پلاستیک را بازگو کنیم.

تلفظ و دانستن اسامی صحیح تجهیزات تزریق پلاستیک، در خرید اینگونه از تجهیزات و حتی معرفی آنان به دیگران،به ما کمک می کند. حال در ادامه مطالب اسامی را با عنوان صحیحی به شما عزیزان شرح می دهیم تا برای اطلاعات بیشتر و همینطور خرید، به مشکلی بر نخورید.

  • دستگاه میکسر مواد تزریق
  • خشک کن و گاز گیر مواد دستگاه تزریق
  • دستگاه سورتر پلاستیک
  • تجهیزات اتوماسیون تزریق
  • دستگاه آسیاب پلاستیک
  • ربات های کمکی خطوط تزریق
  • دستگاه مواد کش پلاستیک
  • دستگاه بازیافت پلاستیک و گرانول تزریق
  • دوزینگ تزریق
  • قالب های تزریق

ساختار دستگاه تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک

قالب در واقع بستر یا محل شکل‌گیری و فرم پذیری قطعات مختلف است که از قبل طراحی شده است. در مورد قالب دستگاه تزریق پلاستیک باید بدانید با توجه به این که قالب در معرض عواملی مانند فشار، دما و سایش قرار دارد، باید از جنسی باشد که نسبت به این عوامل مقاومت مطلوبی از خود نشان دهد.‌

به همین خاطر این قالب‌ها بیشتر از جنس آلیاژ مقاومی مانند آلومینیوم یا فولاد هستند. هر قالب از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود اما می‌توان اصلی‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده آن را هسته و کویته قالب دانست. وقتی قالب بسته باشد بین هسته و کویته فاصله‌ای ایجاد می‌شود.

این فاصله در حقیقت محل شکل‌گیری محصول پلاستیکی است. به این ترتیب قالب‌هایی که چند کویته دارند برای تولید همزمان چند محصول متنوع استفاده می‌شوند.

قطعا تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از قالب‌های چند کویته سرعت بیشتری خواهد گرفت.

چرا روش تزریق پلاستیک؟

تا به اینجای مقاله دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ باید متوجه مزایای روش تزریق پلاستیک شده باشید. ولی اگر هنوز شک دارید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا روند قالب‌گیری تزریقی در زمینه تولید پلاستیک بسیار طرفدار دارد. رایج‌ترین دلیل این است که این دستگاه بهترین وسیله برای تولید مقادیر عظیم و یکسان قطعات پلاستیکی است. انواع مختلفی از دستگاه‌ها قالب سازی وجود دارد، که با توجه به آن که شما چه محصولی تولید میکنید انتخاب می‌کنید و همچنین دستگاه چگونه بر محصول تأثیر می گذارد، وابسته است.

فرایند دستگاه تزریق پلاستیک

فرآیند دستگاه تزریق پلاستیک

کاربردی‌ترین فرآیند تولید برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی قالب‌گیری تزریقی است. محصولات زیادی با استفاده از این روش تولید می‌شوند که از نظر اندازه، پیچیدگی و کاربرد بایکدیگر متفاوت هستند. در فرآیند تزریق پلاستیک  از انواع ترکیبات پلاستیکی مانند پلی‌کربنات، پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی وینیل‌کلراید، اکریلیک و تفلون برای تولید محصول نهایی استفاده می‌شود.

سازوکار دستگاه تزریق پلاستیک

لبه‌های دستگاه قالب‌گیری تزریقی را می‌توان به صورت افقی یا عمودی بست. بیشتر دستگاه‌ها به صورت افقی بسته می‌شوند، اما دستگاه تزریق عمودی در برخی از کاربردها مانند قالب ریزی و ساخت یکسری سازه‌ها استفاده می‌شود، که به دستگاه اجازه می‌دهد از جاذبه زمین استفاده کند. بعضی از دستگاه‌های عمودی نیز نیازی به بستن قالب ندارند.
روش‌های زیادی برای بستن روی صفحه وجود دارد که کاربردی ترین آن‌ها گیره‌های دستی است. با این حال گیره‌های هیدرولیکی  و گیره های مغناطیسی نیز استفاده می‌شود. گیره‌های مغناطیسی و هیدرولیکی در مواردی که نیاز به تغییر سریع ابزار باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

سازوکار دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

در قالب تزریق پلاستیک از رزین‌های پلاستیکی گرانول یا گلوله‌ای شکل برای تولید محصولات زیادی از اجزای خودرو و هواپیما گرفته تا ظروف نگهداری، قطعات آلات موسیقی و شانه‌های مو استفاده می‌شود. از دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات پلاستیکی دیواره نازک برای کاربردهای بسیار متنوع استفاده می‌شود که یکی از رایج ترین آنها پلاستیک است.
محفظه پلاستیکی یک محفظه دیواره نازک است محصولات قابل تولید با دستگاه تزریق پلاستیک عبارت است از : لوازم خانگی،تولید ظروف یکبار مصرف، وسایل الکترونیکی مصرفی، ابزار برقی و همچنین در ساخت داشبورد خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دستگاه تزریق برای تولید چندین مورد روزمره مانند مسواک یا تولید اسباب بازی های کوچک پلاستیکی نیز استفاده می شود. علاوه بر این بسیاری از دستگاه‌های پزشکی، از جمله دریچه‌ها و سرنگ‌ها، با استفاده از این دستگاه تولید می‌شوند.
عمده کاربرد این دستگاه‌ها در ایران به تولید انواع سبد میوه، گلدان، سطل، ظروف آشپزخانه پلاستیکی، قطعات خودرو و … اختصاص دارد. از این رو معمولاً نام این دستگاه در کنار محصول نیز بکار می رود. بعنوان مثال دستگاه تزریق پلاستیک سبد میوه و….

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در صنایع مختلف 

برای اکثر صنایع، یافتن کمترین هزینه و در عین حال بادوام ترین مواد برای تولید محصولات مورد نیازشان منطقی است. به عنوان یک تکنیک تولید همه کاره قالب تزریق پلاستیک نقش مهمی در توسعه و ایجاد بسیاری از محصولات مدرن، از اسباب بازی های مصرف کننده تا اجزای هواپیما، ایفا می کند. در ادامه مقاله دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ به کاربردهای دستگاه تزریق پلاستیک در انواع صنایع ها اشاره می کنیم

محصولات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید ظروف پلاستیکی

وقتی صحبت از قالب تزریق پلاستیک می شود، صنعت ظروف پلاستیکی به شدت به مواد پلاستیکی برای ایجاد بسته بندی و ظروف محصول متکی است. از آنجایی که این صنعت باید از مقررات بهداشتی و ایمنی در دستگاه تزریق پلاستیک دقیق پیروی کند.

 از اجزای کوچکی مانند درب بطری گرفته تا سینی های مورد استفاده در شام های تلویزیونی، قالب گیری تزریقی برای تمام نیازهای بسته بندی و ظروف صنعت غذا و نوشیدنی یک مرحله ای را فراهم می کند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید قطعات پلاستیکی خودرو 

بسیاری از قطعات موجود در خودروهای مدرن به طیف وسیعی از ویژگی های پیچیده طراحی شده برای عملکرد صحیح نیاز دارند.

 به همین دلیل، بسیاری از تولیدکنندگان صنعت خودرو برای توسعه، برنامه ریزی و ساخت قطعات مورد نیاز خود به قالب گیری تزریق پلاستیک روی آورده اند. عناصر قالب تزریق پلاستیک معمولی شامل ضربه گیرها، داشبوردها و قطعات کوچک تر مانند جا لیوانی و محفظه آینه ها هستند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید تجهیزات پزشکی

از آنجایی که بسیاری از محصولات پزشکی باید ضد ضربه و غیر قابل شکستن باشند، قالب تزریق پلاستیک برای تولید قطعات و تجهیزات پزشکی و دارویی حیاتی است.

 به عنوان یک تولید کننده با حجم بالا، صنعت پزشکی می تواند از کاهش زمان تولید قالب گیری تزریقی و مواد تولید مقرون به صرفه بهره مند شود و در عین حال همچنان به محصولات درجه پزشکی با کیفیت بالا دست یابد. قطعات پزشکی و دارویی ایجاد شده با قالب گیری تزریقی می تواند از بطری های قرص تا اجزای اشعه ایکس باشد.


کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید محصولات و لوازم خانگی

تنها با یک سفر ساده به آشپزخانه خود، شانس زیادی وجود دارد که محصول یا قطعه ای از قالب تزریقی پیدا کنید. نمی توان انکار کرد که این صنعت بدون قالب تزریق پلاستیک به جایی که امروز است نخواهد رسید. مانند سایر صنایع، محصولات خانگی را می توان با سرمایه گذاری در تولیدات بزرگ برای حمل و نقل به مکان های خرده فروشی در سراسر جهان مقرون به صرفه تر کرد.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنعت باغبانی و کشاورزی

از نظر تاریخی، سرمایه گذاری در بخش های فلزی صرفاً به این دلیل که آنها راه حلی بادوام ارائه می کردند، برای صنعت کشاورزی معمول بود.

اکنون، گزینه های پلاستیکی تقویت شده به دلیل ویژگی های جدید مواد پلاستیکی مانند مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت و موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته اند.

 توانایی ایجاد محصولات کشاورزی بادوام که در برابر عناصر موجود در مزرعه مقاومت می کنند، قالب تزریق پلاستیک را برای صنعت کشاورزی مناسب می سازد.
در حالی که قالب گیری تزریق پلاستیک یک فرآیند همه کاره است که در صنایع بی شماری کاربرد دارد، اما برای صنعت ساخت و ساز ارزش روزافزونی پیدا می کند.

برخی از ویژگی های قطعات قالب تزریق پلاستیک سفارشی که آنها را برای کاربردهای ساختمانی مناسب می کند عبارتند از:

  • پایداری مواد بالا
  • دوام بالا در مواجهه با عناصر
  • مقرون به صرفه بودن بیشتر در مقایسه با جایگزین های فلزی و چوبی
  • راندمان انرژی بالا
  • قابلیت بازیافت مواد
  • وزن سبک

تولید کنندگان از قالب گیری تزریق پلاستیک برای تولید انواع قطعات و محصولات ساختمانی مقرون به صرفه مانند ابزار دستی، بست ها و لوازم جانبی بزرگ و کوچک استفاده می کنند.

دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید وسایل اسباب بازی

پلاستیک ماده فوق العاده ای برای ساخت اسباب بازی ها است، زیرا معایب زیادی ندارد که مواد دیگر دارند (خراش های چوب، زنگ های فلزی، مقوا ضعیف است،

هیچ کدام برای نوزادانی که اسباب بازی ها را در دهان خود قرار می دهند) مناسب نیستند. اما پلاستیک نیز می تواند روی موفقیت های خود بایستد.
وزن سبک - اسباب بازی های سبک تر به ویژه برای کودکان کوچکتر مورد استقبال قرار می گیرند و در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می کنند.
رنگارنگ - بر خلاف مواد دیگر، پلاستیک برای رنگارنگ نیازی به رنگ آمیزی یا چاپ روی آن ندارد.
جزئیات دقیق-  پلاستیک برای جزئیات ظریف و پیچیده در قالب ها مناسب است.
تولید سریع-  اسباب بازی های پلاستیکی تزریقی و قطعات اسباب بازی را می توان در زمان بندی سریع قالب گیری کرد.
قدرت -  هر کسی که تا به حال روی یک اسباب بازی پلاستیکی قدم گذاشته است می داند که چقدر می تواند قوی باشد.
سازگار با محیط زیست-  محصولات پلاستیکی را می توان با مواد سازگار با محیط زیست ساخت و قالب تزریق پلاستیک خود مواد زاید بسیار کمی تولید می کند که بسیاری از آنها حتی می توانند بازیافت شوند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنایع نظامی

قالب گیری تزریقی در تمام صنایع دارای ارزش است. در مورد کاربردهای نظامی، جایی که فناوری باید برخی از حساس ترین شرایط روی زمین را تحمل کند، قالب تزریق پلاستیک مایل بیشتری را طی می کند و یکنواختی را تضمین می کند و در عین حال امکان کاهش وزن با پلاستیک با دوام بالا را فراهم می کند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنایع هوایی

فرآیند قالب گیری تزریقی هوافضا برای ساخت قطعات مختلف مورد نیاز در هواپیما استفاده می شود. این قطعات به صورت تزریقی هستند تا بتوانند در شرایط سخت محیطی دوام بیاورند.

در ادامه مقاله دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ لیستی از قطعات قالب گیری تزریقی در صنعت هوافضا را خدمت شما عزیزان شرح میدهیم:

  • حاشیه ها
  • پره های توربین
  • لنزها
  • پانل ها
  • محفظه های توربین
  • اجزای شاسی
  • محفظه و ظروف
  • قالب های بعدی

کارایی دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنایع ارتباطی

 صنعت ارتباطات از راه دور یک بخش همیشه در حال تغییر و در حال پیشرفت است و پلاستیک نقش مهمی ایفا می کند. به دلیل پیشرفت سریع فناوری، صنعت مخابرات در تلاش است تا از بهترین مواد ممکن استفاده کند که قیمت پایین، مقاوم در برابر گرما، انعطاف پذیری بالا، جذب آب کم و وزن سبک تر باشد.

 خواص عایق ضروری پلاستیک، آن را برای کاربردهای الکترونیکی، به ویژه در هنگام پرداختن به متغیرهای محیطی داخلی و خارجی که در صنعت ارتباطات از راه دور با آن مواجه می شوند، ضروری می کند.

 با توجه به اینکه صنعت مخابرات به قطعات کوچکتر نیاز دارد، همکاری با شرکتی که بتواند تولید قطعات کوچک را به روشی مقرون به صرفه انجام دهد، ضروری است.

 به دلیل نقاط قوت در قالب تزریق پلاستیک، می توان قطعات دقیق تری را به طور موثر از پلاستیک تولید کرد. این امر به ویژه در صنایعی مانند مخابرات، که مکانیزم های پلاستیکی بسیار خاص و بسیار پیچیده مورد نیاز است، اهمیت دارد.

استفاده از فرآیند قالب تزریق پلاستیک برای تولید این قطعات، کیفیت و خلوص آنها را حفظ می کند، شکل دقیق آنها را تضمین می کند و نتایجی را ایجاد می کند که فناوری های پیشرفته امروزی برای عملکرد مؤثر و قابل اعتماد به آن نیاز دارند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنایع تولید صنعت راهسازی و شهر سازی 

 بسیاری از شرکت های ساختمانی از مواد پلاستیکی استفاده می کنند. اجزای مورد استفاده شامل همه چیز از پیچ ها و لولاهای پلاستیکی گرفته تا قطعات پلاستیکی بزرگتر است که در دکوراسیون، سیم کشی برق، کفپوش، پوشش دیوار، ضد آب و غیره استفاده می شود.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در صنعت

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک در تولید صنایع تولید صنعت الکترونیک 

اگرچه بسیاری از مردم اجزای الکترونیکی را به عنوان یک قطعه عمدتاً فلزی از ماشین آلات می بینند که از برق برای عملکرد استفاده می کند، افزایش طول عمر سیستم با بدنه های پلاستیکی مقاوم در برابر خوردگی عملکرد کلی را بهبود می بخشد.

 همانطور که ممکن است حدس زده باشید، ساخت محفظه ها از طریق فرآیندهای قالب گیری تزریق پلاستیک انجام می شود. ماوس رایانه ای که ممکن است در حال حاضر برای کامپیوتر در اتاق نشیمن خود استفاده کنید، احتمالاً برخی از اجزای آن با استفاده از قالب گیری تزریق پلاستیک ساخته شده است.

درآمد تزریق پلاستیک

در انتهای مقاله دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ قصد داریم از درآمد تزریق پلاستیک و بازار این روش در کشور عزیزمان ایران بگوییم.

محصولات پلاستیکی تنها به ظروف پلاستیکی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید، خلاصه نمی‌شوند. صنعت پلاستیک و به طبع محصولات آن گستردگی بسیار زیادی دارند.

هیچ موادی در صنعت جایگزین پلیمرها و هیچ محصولی جایگزین محصولات پلاستیکی نمی‌شود. تمام محصولات پلاستیکی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها سر و کار دارید، به روش تزریق پلاستیک تولید می‌شوند.

با توجه به افزایش روز افزون تقاضای محصولات پلاستیکی می‌توان گفت تولید پلاستیک به روش تزریق می‌تواند یک منبع درآمد سودده باشد.

از طرفی به دلیل وجود ذخایر غنی مواد پتروشیمی در کشور مواد اولیه تولید پلاستیک با قیمت ارزان در دسترس است. به هم دلیل راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی صرفه اقتصادی و سوددهی فوق العاده‌ای دارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، با توجه به این که راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک پروسه‌ای تخصصی است،

عوامل متعددی از جمله نحوه مدیریت سفارشات، کیفیت محصول تولید شده، میزان رضایت مشتری، نوع دستگاه و هزینه راه‌اندازی کارگاه، نوع بازاریابی، نوع کالای تولیدی و غیره در میزان درآمدزایی شما نقش دارند.

در حالت کلی می‌توان گفت تولید محصولات پلاستیکی به روش تزریق جزو قدرتمندترین روش‌های درآمدزایی در کشور محسوب می‌شود و تولید کنندگان می‌توانند در سطوح  محلی و محدود و یا سطوح گسترده‌تر از مزایای رقابتی این شیوه درآمدزایی بهره ببرند.

درامد دستگاه تزریق پلاستیک

همچنین بخوانید
در این مقاله به معرفی انواع کارواش صنعتی و کاربرد های آن اشاره میکنیم پس با ما همراه باشید. کارواش های صنعتی دستگاهی پر کاربرد هستند. که برای شستشوی سطوح و اشیا کثیف یا آلوده، مانند، وسایل نقلیه و سطوح بتنی، نمای ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.
ما در این مقاله‌ به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد و معایب و مزایای ژنراتورهای ذغالی و براشلس را به خوبی برای شما بررسی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: