شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

علت یکسره شدن پمپ آب

در این مقاله قصد داریم علت یکسره شدن پمپ آب و روش های جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر با این مشکل مواجه شدید و به دنبال رفع آن هستید این مطلب را مطالعه کنید.


در ادامه خواهید دید:

آشنایی با پمپ آب 

علت یکسره کار کردن پمپ آب

علت خرابی ست کنترل

جلوگیری از یکسره کار کردن پمپ آب

نتیجه گیری


آشنایی با پمپ آب

آشنایی با پمپ آب

پمپ آب از جمله تجهیزاتی است که امروزه برای تامین فشار آب مورد نیاز استفاده می‌شود. پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس قابلیت هایی همچون قدرت، ظرفیت، نحوه عملکرد، سایز و اندازه و … دسته‌بندی شوند. دارای طول عمر مشخصی هستند و بعد از مدتی ممکن است دچار مشکلات و معایبی شوند که باید بررسی و برطرف شوند. یکسره شدن پمپ یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در اثر عوامل مختلف رخ دهد و در صورت برطرف نشدن می‌تواند منجر به سوختن آن شود.

انواع پمپ  آب خانگی و صنعتی

در ادامه با انواع مختلف این محصول آشنا می­شویم:

  • خانگی سانترفیوژ
  • خانگی محیطی
  • خانگی بشقابی
  • خانگی جتی
  • محوری
  • شعاعی
  • خانگی دو پروانه ای
  • انواع پمپ خانگی ایتالیایی
  • پمپ پلانجری
  • پیستونی
  • پنتاکس

بیشتر بخوانید: علت کم و زیاد شدن فشار پمپ آب ساختمان


علت یکسره کار کردن پمپ آب

علت یکسره کار کردن پمپ آب

در ادامه به دلایل یکسره کار کرد پمپ آب میپردازیم:

  • نشتی لوله کشی ساختمان ، شیرآلات و خود پمپ
  • بدون آب بودن پمپ و خشک کار کردن
  • بد کار کردن یا خراب شدن اتومات پمپ آب
  • باز بودن یکی از شیرها تخلیه آب ساختمان
  • هوا گرفتن پمپ آب

نشتی لوله کشی

وقتی که در لوله کشی ساختمان نشتی وجود داشته باشد عمل کردن اتومات سریعتر اتفاق می افتد. اگر پمپ آب بتواند زودتر از تخلیه مجدد، فشار کافی را تامین کند اتومات مجدد عمل میکند و پمپ در حالت آنلود باقی میماند. اما اگر نشتی آب زیاد باشد اتومات فشر کافی را برای عمل کردن حس نمیکند.

باز بودن شیر آب

اگر شیر آب یکی از موارد زیر باز باشد، می‌تواند به یکسره کار کردن اتومات پمپ منجر شود:

  • شیلنگ آب کولر آبی
  • شیلنگ آب دستگاه تصفیه آب
  • شیلنگ آبگرمکن
  • مجاری آب فلاش تانک

هوا گرفتن پمپ آب

این اتفاق بسیار به ندرت رخ می‌دهد. در اینجا به دلیل هوا گرفتن، اتومات پمپ آب یکسره می‌شود و به‌ صورت دائم کار می‌کند. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یکبار پمپ خود را هواگیری کنید تا با این مشکل روبه‌رو نشوید.

وقتی آب لوله کشی از مخازن تامین شود پس از خالی شدن مخزن پمپ خاموش میشود . اما وقتی آب از لوله کشی شهری تامین شود پمپ آب یکسره کار میکند تا وقتی که الکتروموتور تحت فشار قرار گرفته و از کار بیفتد.

چرخه عملکرد اتومات در یک بازه فشار داخلی ادامه پیدا میکند. زمانیکه اتومات با مشکلی روبرو شود ممکن است مکرر کار کند و هم میتواند علت یکسره شدن پمپ آب  باشد. اگر اتومات عمل نکند پمپ آب متوقف نشده و مدام کار میکند.

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن پمپ آب, خرابی ست کنترل است. در ادامه به علت خرابی ست کنترل میپردازیم:


بیشتر بخوانید: فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست


علت خرابی ست کنترل

علت خرابی ست کنترل

در ادامه مقاله علت یکسره شدن پمپ آب، خراب شدن ست کنترل را بررسی میکنیم:

دیافراگم

دیافراگم داخل ست کنترل فشار را تامین می­کند و در قسمت کلگی ست کنترل قرار گرفته است. ممکن است پس از مدتی کار کردن فرسوده و یا سوراخ شده باشد و عملکرد مناسبی نداشته باشد.

بدنه پلاستیکی، درپوش عقب و جلو

ضربه خوردن به بدنه پلاستیکی ست کنترل ممکن است به دیافراگم و یا کلگی ست کنترل آسیب برساند . همچنین در تابستان و یا اگر در جایی نصب شود که حرارت دارد می تواند موجب آسیب رساندن به آن شود.

کابل برق

کابل برق و یا سیم دو شاخه متصل به ست کنترل ممکن است قطعی داشته باشد. در این کابل ست کنترل شما قطع می باشد.

شیر یکطرفه

شیر یکطرفه در داخل ست کنترل قرار دارد و از جنس های مختلفی مثل پلاستیک، برنج و … ساخته می­شود. زمانی که آب زلال نباشد و در داخل آن شن، ماسه و … باشد، می­تواند موجب آسیب رساندن به قطعه شود. در این حالت جنس برنجی به علت استحکام بیشتر آن بسیار مناسب تر است.

برد الکترونیکی

برد الکترونیکی

دلایلی مثل نوسانات برقی می­تواند باعث خرابی برد الکترونیکی شود. نوسان در برق مورد استفاده در دیجیتال پمپ آب موجب سوختن قطعات الکترونیکی برد می­شود. از عوامل دیگر سوختن این قطعه، نفوذ آب به قسمت برد ست کنترل و یکسره کار کردن پمپ آب است.

مانومتر و یا گیج فشار

اگر مانومتر به درستی کار نکند و فشار را به درستی نشان ندهد، یا خود مانومتر خراب است که احتمال بسیار کمی دارد و یا می تواند یکی از دلایل خراب بودن ست کنترل باشد.

پیچ تنظیم فشار

در بعضی از ست کنترل ها پیچی وجود دارد که به آن پیچ تنظیم فشار گفته می­شود. این پیچ فقط برای تنظیم نیست بلکه در صورتی که آب وارد ست کنترل شود و نتواند از جایی خارج شود، به ست کنترل فشار وارد می­کند. در این مواقع آب از طریق این پیچ خارج می­شود که در این صورت نیز موجب آسیب رساندن به ست کنترل می­شود.

جلوگیری از یکسره کار کردن پمپ آب

جلوگیری از یکسره کار کردن پمپ آب

پمپ آب را قطع کرده و فشار مخزن را بررسی کنید سپس با بازکردن شیر زیر مخزن، آب را به طور کامل از مخزن خالی کنید. با استفاده از دستگاه سنجش باد، میزان باد مخزن را اندازه‌گیری کنید. شما از این راه می‌توانید اگر سوراخی وجود داشته باشد متوجه آن شوید. تیوپ داخل مخزن را به‌وسیله دستگاه باد تا فشار ۰٫۹ پر کنید.

درپوش را ببندید و شلنگ رابط آب را به مخزن متصل کنید و بعد از آن کلید اتوماتیک پمپ آب را چک کنید. درب دستگاه اتوماتیک را باز کرده و سیم‌های زیر آن را خارج کنید. در آخر به بررسی و اصلاح سیم‌ کشی‌های پمپ آب بپردازید و دوباره آن را به داخل دستگاه وارد کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله علت یکسره شدن پمپ آب و روش های جلوگیری از آن را بررسی کردیم. سوالات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.شرکت آبادیزل پاسخگوی سوالات شما است و میتوانید بهترین پمپ آب هارا از آبادیزل تهیه کنید.


برای خرید و مشاوره در مورد پمپ آب خانگی و لوازم جانبی پمپ با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.

 شماره های تماس :  ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ - ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

در بسیاری از مواقع می‌توانیم با تعمیر این قطعه از کارکرد آن برای چندین سال استفاده کنیم. ولی در برخی موارد ممکن است میزان آسیب و خرابی زیاد باشد که در صورت عدم تعمیر، تعویض آن با دستگاه نو ضروری است.

بله شیر یکطرفه می‌تواند از دلایل آسیب به این قطعه باشد. به خصوص در صورت بالا بودن رسوب و املاح آب به دلیل تولید شیرها از متریالی مانند پراستیک برنج و غیره امکان آسیب به آن وجود دارد. البته در صورتی که جنس شیر از برنج مقاومت‌تر باشد، طول عمر آن بالاتر و امکان آسیب کمتر است. هم‌چنین بهتر است برای جلوگیری از ورود رسوبات یک صافی مناسب در قسمت ورودی آب تعبیه کنید.

همچنین بخوانید
پمپ‌ آب خانگی در دسته پمپ‌های پرمصرف قرار دارد. با توجه به افزایش روز افزون ساختمان‌های بلند و برج‌ها، استفاده از پمپ‌ها جهت پمپاژ و انتقال آب گسترش یافته است. بنابراین مشکلات سیم پیچی الکتروموتور پمپ آب بسیار است. ساختار الکتروموتور ها بسیار ساده است و مهم ترین بخش آنها سیم پیچی آنها میباشد که استفاده از سیم مسی مرغوب میتواند بازدهی آنها را افزایش دهد. در این مقاله صفر تا صد آن را بررسی میکنیم.
پمپ آب خانگی نقش به سزایی در فشار آب در استفاده روزمره دارد و یکی از پر کاربرد ترین ابزار های مورد استفاده امروزی در خانه است. دمای این ابزار پرکاربرد گاهی بیش از اندازه بالا می‌رود و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود آورد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت های داغ شدن پمپ آب خانگی و راهکار های رفع آن بپردازیم. پس با آبادیزل همراه باشید.
در این مقاله به معرفی انواع کارواش صنعتی و کاربرد های آن اشاره میکنیم پس با ما همراه باشید. کارواش های صنعتی دستگاهی پر کاربرد هستند. که برای شستشوی سطوح و اشیا کثیف یا آلوده، مانند، وسایل نقلیه و سطوح بتنی، نمای ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.
ما در این مقاله‌ به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد و معایب و مزایای ژنراتورهای ذغالی و براشلس را به خوبی برای شما بررسی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: