شرکت بازرگانی مهندسی آبادیزل

علت روشن نشدن تیلر کشاورزی یا کلتیواتور

علت روشن نشدن تیلر کشاورزی یا کلتیواتور برای اینکه اقدامات لازم در جهت تعمیر تیلر و کلتیواتور باید از اجزای سازنده آن و همچنین مشکلات رایجی که در این وسیله کشاورزی به وجود می‌آید، آگاه شوید.


در ادامه بیشتر می خوانیم:


تیلر یا کلتیواتور چیست؟

آسیب دیدگی شمع

معیوب بودن سیم پیچ جرقه زن

خراب بودن کلید چرخ دنده

معیوب بودن سوئیچ ایمنی

خرابی سوئیچ خاموش/روشن

رایج ترین مشکلات تیلر چیست؟

نکات مهم در سرویس تیلر

نکات ایمنی کار با تیلر

مزایای استفاده از تیلر

عملکرد و کارکرد انواع تیلر 

نحوه کار کلتیواتور

اجزاء اصلی تیلر


تیلر یا کلتیواتور چیست؟

تیلر یا کلتیواتور چیست؟

تیلر یا کلتیواتور یکی ابزارآلات و ماشین آلات کشاورزی پر کاربردی است که در باغ ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد از تیلر برای تبدیل لایه سخت خاک به بستر نرم و برای کاشت گیاه استفاده می شود. تیلرها نوعی از تراکتور ها هستند که دارای دو چرخ می باشند. و می توانند عملیات کاشت، داشت و برداشت را انجام دهد.

تیلرها یا کلتیواتورها ابعاد کوچک شده‌ی تراکتورهای کشاورزی می‌باشند. این دستگاه های کوچک کارایی شان همانند تراکتور است و کارهایی مانند کاشت، داشت و برداشت و علاوه بر آن ها کارهایی مانند شخم زدن، نابود کردن علف های هرز، سم پاشی، ایجاد نهر، صاف کردن زمین و مرزکشی و روتیواتور زدن و حمل بار و … را نیز انجام می دهند.

آسیب دیدگی شمع 

آسیب دیدگی شمع 

قطعه شمع دستگاه تیلر یکی از مهم ترین و پراهمیت ترین از اجزای دستگاه تیلر است. وقتی که در مواقعی عایق چینی که در قسمت سرشمع قرار دارد ترک خورده و آسیب دیده باشد و یا در الکترود کربن ها تجمع زیادی کرده باشند، باید اقدامات لازم را در جهت تعویض شمع انجام دهید.

همچنین معیوب بودن و خراب بودن شمع را می‌توانید از طریق دستگاه تست شمع، آن را بررسی و تست کرده در صورت خرابی و معیوب بودن، شمع را تعویض کنید.

معیوب بودن سیم پیچ جرقه زن

همچنین سیم پیچ جرقه زن نیز یکی از مهم ترین قطعات دستگاه تیلر است. سیم پیچ جرقه زن در استارت زدن موتور دستگاه تیلر نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. زیرا این سیم پیچ وظیفه ارسال کردن ولتاژ به شمع، در زمانی که موتور می‌خواهد روشن شود را برعهده دارد که وقتی این قطعه معیوب باشد دیگر توان جرقه زدن ندارد که موجب روشن نشدن دستگاه تیلر و کلتیواتور می‌شود. پس نتیجه میگیریم که اگر سیم پیچ جرقه زن دارای نقص و عیب باشد، باعث روشن نشدن موتور می‌شود.

خراب بودن کلید چرخ دنده

خراب بودن کلید چرخ دنده

کلید چرخ دنده قطعه ای فلزی کوچک است که در میل لنگ قرار گرفته و با چرخ لنگر درگیر می شود، که به این کلید، کلید چرخ دنده می‌گویند. زمانی که موتور تیلر دچار توقف ناگهانی شود، کلید چرخ دنده برای این که از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری کند، از وسط نصف می‌شود. پس یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتور تیلر یا کلتیواتور معیوب بودن کلید چرخ دنده است. برای این که از شکستگی کلید چرخ دنده اطمینان حاصل کنید، با خارج کردن چرخ لنگر از موتور، کلید چرخ دنده را تست و مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که کلید خراب بود، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

معیوب بودن سوئیچ ایمنی

این سوئیچ برای حفظ ایمنی موتور تیلر در مقابل جریان‌ها و ولتاژهای بیش از حد است که از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری می‌کند. و در هنگام استارت تیلر یا کلتیواتور نقش مهمی دارد، زیرا موتور را در هنگام روشن شدن و همچنین در حین کار از موتور حفاظت می‌کند. برای تشخیص معیوب بودن سوئیچ ایمنی، آن را با استفاده از مولتی متر مورد بررسی و آزمایش قرار دهید.

خرابی سوئیچ خاموش/ روشن

خرابی سوئیچ خاموش/ روشن

سوئیچ خاموش / روشن کلیدی است که وظیفه قطع و وصل موتور یا به اصطلاح وظیفه خاموش و روشن کردن موتور تیلر را برعهده دارد. معیوب بودن سوئیچ خاموش / روشن نیز از دلایل روشن نشدن دستگاه تیلر یا کلتیواتور است. برای این که از معیوب بودن سوئیچ خاموش/ روشن آگاهی پیدا کنید می‌توانید از مولتی متر برای تست و بررسی آن استفاده کنید.

رایج ترین مشکلات تیلر چیست؟

رایج ترین مشکلات تیلر چیست؟

تیلرها نیز مانند سایر ماشین آلات، دچار آسیب هایی می شوند که کار آنان را با مشکل رو به رو می سازد. در زیر به رایج ترین مشکلاتی که برای تیلر ها پیش می آید اشاره خواهیم کرد:

  • موتور تیلر به سختی روشن می‌شود.
  • روشن نشدن موتور تیلر
  • موتور تیلر بعد از چند ثانیه متوقف می شود.
  • ضعیف کار کردن موتور تیلر
  • نشت سوخت موتور تیلر

نکات مهم در سرویس تیلر

در سرویس و نگهداری دستگاه تیلر (کلتیواتور) نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه لازم کرد، در این بخش به برخی نکات مهم در سرویس تیلر می‌پردازیم : 

  1. همواره هنگام تغییر جهت در نواحی شیب دار احتیاط های لازم را رعایت کنید.

  2. در سطح هایی که شیب های خیلی زیاد و تندی دارند از تیلرهای دیزلی و تیلرهای بنزینی استفاده نکنید.

  3. برای جلوگیری از فشار به موتور و گیربکس سعی کنید از عرض کار ماکزیمم استفاده نشود.

  4. در هنگام استفاده از روتیواتورهای دیزلی و بنزینی می بایست خاک رطوبت مناسب را داشته باشد.

  5. هیچگاه اهرم ایمنی و خاموش کن دستگاه را با کش یا طناب از کار نیاندازید.

  6. هیچگاه زمانیکه دستگاه روشن است اقدام به سوخت گیری ننمایید

  7. در زمان استفاده از دستگاه مراقب باشید افراد دیگری در کنار یا جلو دستگاه قرار نداشته باشند

  8. همیشه از تنظیم بودن سیم های کلاچ و دنده عقب اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی کار با تیلر

نکات ایمنی کار با تیلر

در این قسمت به نکاتی ایمنی میپردازیم که در حین کار با تیلر باید آن ها رعایت کنید.در شیب های خیلی بلند نباید از تیلر استفاده کنید. زمانی که دستگاه تیلر روشن است نباید اصلا به قطعات دستگاه تیلر دست بزنید. قبل از آن که با دستگاه شروع به کار کنید ، باید حتما طریقه خاموش کردن سریع دستگاه تیلر را یاد بگیرید. با ما همراه باشید تا با نکات مهم زیر در هنگام کارکردن با تیلر باید آنها را رعایت کنید:

  • در هنگام کار با تیلر مواظب باشید دست و پای شما مورد اصابت تیغه های تیلر قرار نگیرد.
  • قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید مراقب باشید در اطراف دستگاه افراد و حیوانات تجمع نکرده باشند
  • حدالامکان مراقب باشید از نزدیک شدن کودکان به دستگاه تیلر جلوگیری کنید
  • زمانی که خسته و خواب آلود هستید از کار کردن با دستگاه بپرهیزید
  • وقتی دستگاه تیلر روشن است از انجام سوخت گیری و تعویض روغن پرهیز کنید.
  • از سوخت گیری در فضای بسته پرهیز کنید و همچنین تیلر را از مواد اشتغال زا دور نگه دارید
  •  در مکان های بسته از روشن کردن دستگاه تیلر بپرهیزید.روغن های مناسب انواع تیلر

مزایای استفاده از تیلر

تیلرها یکی از تجهیزات پر کاربرد در مزارع کشاورزی هستند که مزیت های زیادی دارند که از این مزیت های موجود در تیلرها، کشاورزان از آنها در مزارع کشاورزی استفاده می کنند.

تیلرها مزایایی دارند که این مزایا آن ها عبارتند از :

با به کارگیری از آنها میتوان علف‌های هرز رشد کرده در اطراف گیاهان و محصولات گیاهی را هرس کرد. 

جانوران و جانداران موذی مانند حشرات و موش های موجود در زمین های کشاورزی را می توان با استفاده از تیلر از بین برد.  وجود جانداران موذی در زمین های کشاورزی موجب آفت زدن و ازبین رفتن و همچنین باعث کاهش کیفیت محصولات گیاهی می شود.
هزینه تعمیر و نگهداری تیلر نسبت به سایر تجهیزات و ادوات کشاورزی بسیار کمتر بوده و در نتیجه استفاده ازآن ها مقرون به صرفه تر می باشد.
از افزایش میکروب در خاک جلوگیری می کند و باعث تهویه خاک در مزرعه کشاورزی می شود.
با شخم زدن زمین موجب نفوذ آب بالایی به داخل خاک می شود.

عملکرد و کارکرد انواع تیلر

عملکرد و کارکرد انواع تیلر

قبل از روشن کردن دستگاه تیلر از آزاد بودن اهرم دنده و اهرم شفت PTO اطمینان داشته باشید.اهرم خاموش‌کن را فشار داده و بعد کلاچ درگیر نمایید.و همچنین قبل از شروع به کار با تیلر،سطح روغن و مخزن کارتر را پر کنید.

روش کار با موتور بنزینی تیلر

قبل از روشن کردن دستگاه تیلر در صورت سرد بودن موتور آن ،ساسات آن را ببندید و پس از روشن شدن موتور بعد از گذشت چند ثانیه ،ساسات را به شکل اولیه خود بازگردانید.در صورتی که موتور گرم بود ،ساسات را به حالت باز قرار دهید. سپس اهرم گاز را تا نیمه‌باز کنید. بعد طناب هندل را کشیده تا موتور روشن شود. درآخر گاز را کم کنید.

روش کار با موتور دیزلی تیلر

ابتدا اهرم گاز را تا 3/4 باز کنید. سپس اهرم خلاص را فشار دهید. و بعد از خلاص کردن طناب هندل را بکشید تا موتور روشن شود. سپس اهرم کلاچ را بگیرید و اهرم خفه کن را به‌آرامی رها کنید. توجه داشته باشید که در صورت رهاکردن کامل اهرم خفه کن، موتور دستگاه خاموش می‌شود.

نحوه کار کلتیواتور

نحوه کار کلتیواتور

تیلر کشاورزی به عنوان یک دستگاه کشاورزی، برای آماده‌سازی زمین کشاورزی به کار می‌رود. برای استفاده از تیلر، باید ابتدا آن را به تراکتور متصل کرده و سپس تیلر را به زمین کشید. سپس می‌توان با استفاده از دسته‌ی تیلر، زمین را برای کاشت نهال یا بذر آماده کرد و همچنین بستر خاک را برای کشاورزی(کاشت، داشت، برداشت) آماده می‌کند.

تیلر کشاورزی با استفاده از چندین تیغه و پره، زمین را هم‌زمان حفره‌ای می‌کند و خاک را به دو طرف می‌ریزد. این عمل باعث می‌شود خاک آماده‌تر و بهتر برای کاشت گیاهان شود.

در طی کار با تیلر، باید به نکاتی مثل عمق تیلر، فاصله بین تیغه‌ها و سرعت تراکتور توجه کرد تا زمین کشاورزی بهترین نتیجه را بدهد.

اجزاء اصلی تیلر

اجزاء اصلی تیلر

در این قسمت قطعات اصلی تیلر را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما آشنایی کامل با قطعات آن را پیدا کنید تا تعمیر و نگهداری آن برای شما آسان باشد.

کلاچ

معمولا تیلرها دو نوع کلاچ دارند که شامل کلاچ های فرعی و اصلی هستند.کلاچ اصلی برای انتقال قدرت و حرکت موتور استفاده می شود. همچنین تعویض دنده نیز بر عهده این قسمت است. اما از کلاچ فرعی تیلر فقط برای چرخش آن استفاده می شود.

کابل کلاچ

کابل کلاچ یکی دیگر از اجزاء قطعات دستگاه تیلر است که از آن به عنوان یک پل ارتباطی میان کلاچ و گیربکس ( جعبه‌دنده ) استفاده می شود. این کابل میتواند میزان آزاد شدن کلاچ در اندازه دلخواه را تنظیم کند.

تیغه

تیغه های به کار رفته در تیلر دو نوع کوتاه و بلند هستند. کاربرد این تیغه ها هرس علف‌های هرز و شخم زدن عمیق زمین می باشد.همچنین مزایای استفاده از تیلر نسبت به ابزار های سنتی مانند گاوآهن برای شخم زدن زمین بیشتر است.به دلیل اینکه تیلر زمین را تا عمق مشخصی برش می دهد و این کار باعث می شود تا رطوبت خاک حفظ شود. اما استفاده از گاوآهن باعث خشکی خاک خواهد شد.

چرخ

چرخ از مهم ترین اجزایی است که نه تنها در تیلر بلکه در کل دستگاه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. چرخ ها وظیفه حفظ تعادل و رانش تیلر را بر عهده دارند.

موتور

اکثرا موتور هایی که در ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند از نوع بنزینی و دیزلی است و همچنین موتور های دیزلی مزایای بیشتری دارند.موتور تیلر انرژی لازم برای  شخم زدن، خاک ورزی و انتقال نیرو را تامین می‌کند.

اگزوز

زمانی که عمل سوختن در سیلندر تیلر انجام می‌شود گاز تولید می‌شود.وظیفه اگزوز خارج کردن گاز های تولید شده توسط سیلندر می‌باشد. اگر تغییر رنگ در دود اگزوز را مشاهده کردید برای رفع این مشکل به تعمیرکار ماهر مراجعه نمایید.

دینام

دینام مولد برق در دستگاه تیلر می باشد که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. همچنین از دیگر وظایف دینام می‌توان به شارژ کردن باتری نیز اشاره کرد.

گِلگیر

گلگیر یکی از اجزاء مهم در دستگاه تیلر می باشد که از ورود آب،کلوخ و سنگ به داخل قطعات و موتور جلوگیری می‌کند.


امیدوارم که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشه برای خرید و مشاوره در مورد انواع تیلر کشاورزی با کارشناسان آبادیزل تماس بگیرید.

 شماره های تماس : ۰۲۱۳۳۹۹۲۲۹۴ - ۰۲۱۳۳۹۱۴۰۸۴

faq

قبل از روشن کردن دستگاه تیلر از آزاد بودن اهرم دنده و اهرم شفت PTO اطمینان داشته باشید.اهرم خاموش‌کن را فشار داده و بعد کلاچ درگیر نمایید.و همچنین قبل از شروع به کار با تیلر،سطح روغن و مخزن کارتر را پر کنید.

روش کار با موتور بنزینی تیلر

قبل از روشن کردن دستگاه تیلر در صورت سرد بودن موتور آن ،ساسات آن را ببندید و پس از روشن شدن موتور بعد از گذشت چند ثانیه ،ساسات را به شکل اولیه خود بازگردانید.در صورتی که موتور گرم بود ،ساسات را به حالت باز قرار دهید. سپس اهرم گاز را تا نیمه‌باز کنید. بعد طناب هندل را کشیده تا موتور روشن شود. درآخر گاز را کم کنید.

روش کار با موتور دیزلی تیلر

ابتدا اهرم گاز را تا 3/4 باز کنید. سپس اهرم خلاص را فشار دهید. و بعد از خلاص کردن طناب هندل را بکشید تا موتور روشن شود. سپس اهرم کلاچ را بگیرید و اهرم خفه کن را به‌آرامی رها کنید. توجه داشته باشید که در صورت رهاکردن کامل اهرم خفه کن، موتور دستگاه خاموش می‌شود.

تیلرها یکی از تجهیزات پر کاربرد در مزارع کشاورزی هستند که مزیت های زیادی دارند که از این مزیت های موجود در تیلرها، کشاورزان از آنها در مزارع کشاورزی استفاده می کنند.

تیلرها مزایایی دارند که این مزایا آن ها عبارتند از :

با به کارگیری از آنها میتوان علف‌های هرز رشد کرده در اطراف گیاهان و محصولات گیاهی را هرس کرد. 

جانوران و جانداران موذی مانند حشرات و موش های موجود در زمین های کشاورزی را می توان با استفاده از تیلر از بین برد.  وجود جانداران موذی در زمین های کشاورزی موجب آفت زدن و ازبین رفتن و همچنین باعث کاهش کیفیت محصولات گیاهی می شود.
هزینه تعمیر و نگهداری تیلر نسبت به سایر تجهیزات و ادوات کشاورزی بسیار کمتر بوده و در نتیجه استفاده ازآن ها مقرون به صرفه تر می باشد.
از افزایش میکروب در خاک جلوگیری می کند و باعث تهویه خاک در مزرعه کشاورزی می شود.
با شخم زدن زمین موجب نفوذ آب بالایی به داخل خاک می شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله به معرفی انواع کارواش صنعتی و کاربرد های آن اشاره میکنیم پس با ما همراه باشید. کارواش های صنعتی دستگاهی پر کاربرد هستند. که برای شستشوی سطوح و اشیا کثیف یا آلوده، مانند، وسایل نقلیه و سطوح بتنی، نمای ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند.
ما در این مقاله‌ به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد و معایب و مزایای ژنراتورهای ذغالی و براشلس را به خوبی برای شما بررسی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله، تلاش کردیم تا به طور خلاصه و جامع به مراحل و نکات مهم در خرید گیربکس صنعتی اشاره کنیم. با رعایت این مراحل و توجه به جزئیات فنی و نیازهای خود، می‌توانید گیربکس مناسبی را برای صنعت خود انتخاب کنید و به بهبود عملکرد و کارایی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود دست یابید.
هدف اصلی از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع و کاربردی برای خرید پمپ لجنکش است. در این مقاله، به بررسی عوامل مهمی که در انتخاب پمپ لجنکش تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت. همچنین، معیارهایی که باید در انتخاب پمپ مورد نظر مد نظر قرار گیرند، بررسی خواهند شد. در این مقاله، ابتدا به معرفی کلیتی از پمپ لجنکش و عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، نکاتی که در انتخاب پمپ لجنکش باید در نظر گرفته شوند، شرح داده خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: